Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 11 mars 2014

Vårtecken, hårdrock, öl. Bara bra saker!

Elitserien 2014-2015 är färdigspelad, och pseudoslutspelet har börjat med årets påhitt "play in" som innebär att lag 7-10 gör upp om de sista slutspelsplatserna.
Beroende på vilka som segrar fördelas sedan platserna i kvartsfinalerna på ett ganska förvirrat vis, men man kan konstatera några saker.
Våren är här. Och slutspelet. Det här är härligt, och kommer att kosta massiva uttag på det emotionella bankkontot hemmavid, precis som vanligt. Det är inte helt populärt när det är match varannan dag under rätt lång period och Rebellängel vill belägga TV:n hemma.
En annan sak man kan konstatera är att jag - precis som tidigare år - inte är helt klockren i mina tips. Ändå inte fullständigt fel ute i resonemangen. 
min lista hittar du i sin helhet här, och sammanfattad kommenterar jag det såhär:

1) Skellefteå AIK. Jag hade tippat dem som 2:a. med försvagat försvar.

2) Frölunda. Hade dem på 5:e plats, men med varningsflagg för att om de får ihop alla unga killar blir de farliga. Jag tycker de har spelat ett kul spel också.

3) Växjö. En överraskning. Trodde på en 6:e-plats för dem.

4) Brynäs.... ett av de drygare lagen och med många dryga fans. Bättre än jag trodde, hade dem på 9:e plats, och jag tror de blir fullkomligt livsfarliga i slutspelet.

5) Färjestad. Ungefär som förväntat (min gissning: 3:a) , men de spurtade väl till sig platsen. Kan bli jobbiga i slutspelet.

6) Luleå. Jahaja. Trodde de skulle vinna serien, men icket. Det var ju... trevligt...

7) Leksand. Klart bättre än förväntat, jag hade dem på 10:e plats, och de har varit stabilare än förväntat. Men oj, vad lite mål framåt kontra många mål bakåt de presterat..

8) Modo. Ja. Exakt vad jag trodde. Till och med inklusive succén för unga målvaktsduon.

9) Linköping. Trodde de skulle sluta 4:a- Årets besvikelse i grundserien, och egentligen tycker jag att ett lag som slutar 9:a av 12 inte ska få chansen att vinna SM-guld. Men det gör man. Och det kan man faktiskt mycket väl göra, de känns livsfarliga..

10) HV71. Nja, jag hade dem som 7:a, men flaggade för att saker inte är bra i Jönköping och att Uffe Dahlén inte har fått rätsida på det hela. Det slutade till och med än värre, och Dahlén fick gå.

11) Örebro. Precis enligt mitt tips.

12) AIK. Också precis enligt mitt tips. De åker ur i kommande Kvalserie också, tror jag. 

Så... tre lag på prick rätt plats, men ganska många som jag såg tendenser på i förväg men fegade och inte riktigt vågade hissa eller dissa (Frölunda, HV71) i förväg. På det hela taget godkänt. Vinner SM-guld har jag dock ingen aning om vem som gör, jag tycker det känns öppnare än på mycket länge.

Ett annat vårtecken är att Rebellängeln börjar springa igen. Med nya hörlurar.
De här.
Mina förra gick sönder. Igen. Philips. Som vanligt föll ena sidan igenom, vete faen om det är kabelbrott eller om det helt enkelt är för taskig kvalitet, men det blir liksom som om det går en fas och slutar komma ljud ur ena sidan.
Och nej, det är inte vax i luren som gör det!
Nå, har bara ett pass ännu med dessa nya saker, men passform och ljud är väldigt bra. Mycket nöjd med de sakerna, så får vi se hur hållbarheten blir.
Musikaliskt så inväntar jag för tillfället lite ny spännande musik.
Conan "Blood Eagle"
Soreption "Engineering The Void"
Throwdown "Intolerance"
Till exempel. Och i väntan på det så spelar jag en del plattor med några år på nacken.
Kvalitet never goes out of style, så just nu rullar mest den här given.
Världens bästa liveskiva.
Den går liksom inte att slå.
Och notera bilden på bandet. Lombardo med jeans vars midja är så hög att man får svindel, grabbarna grus King & Hanneman med icke-tatuerade armar och ganska alldaglig look, Araya med butter och ung uppsyn.
Det Slayer som man egentligen vill se.

Annat på spellistan...:

Bloodbath "The Fathomless mastery"
Possessed "Seven Churches"
Sodom "One Night In Bangkok"
Anciients "Heart Of Oak"
Coroner "Mental Vortex"

Alltså ganska hårda paket.
Är rätt sugen på sådant nu, kanske hör det samman med det begynnande löpandet? 
Även om Cult Of Luna "Somewhere Along The Highway" är ett av de säkrare tecknen på att det är vår för min del så hör den mer samman med promenader än med löpning. 
Då tarvas mer piska än morot, speciellt så här i början...

För övrigt - i helgen drack jag öl.
Det var gott. Och ett tag sen.

Slog mig att jag knappt minns hur det smakar, och att jag måste inhandla Omnipollo Nebuchadnezzar, speciellt efter att 100% av alla hyllar den...
I väntan på det så ska du få lite frestande bilder. Jag försöker samla på mig tillräckligt för att göra en uppföljare av "Malt, Humle, jäst och distade gitarrer", och detta är ett axplock av kopplingarna jag tänkt mig...



 ..alltså. Grand Magus, Motörhead, Judas Priest, Bathory och Unleashed ska kopplas till respektive öl. Kan det vara något?

7 kommentarer:

  1. Hammer-paketet verkar intressant. Bra plattor och en bra öl. Judas Priest likaså.
    Lite mer tveksam till Motörhead då deras öl bara är Kaltenberg med annan etikett.

    Heja Frölunda!

    SvaraRadera
  2. "4) Brynäs.... ett av de drygare lagen och med många dryga fans"...Vafan, du måste mena Färjestad!? Rättelse tack!
    Coroner "Mental vortex" = Mycket bra skiva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...Ja... Färjestad är ju lite dryga som lag, men i kombination med sina fans så är min erfarenhet tyvärr att Brynäs (och till viss del Gnaget, som har en väldigt otrevlig svans bland sina supporters) är riktigt jobbiga att ha att göra med.
      GIVETVIS finns det massor av undantga med rasande trevliga supporters, men har man som jag hejjat på ett lag som förlorat otaliga Kvalserier och finaler de senaste åren så har man liksom fått uppleva hur de som vinner agerar.
      Och bland de mest dåliga vinnarna jag varit med om - bland lag men kanske främst perifera supportrar - är tyvärr Brynäs i topp.
      Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så uppsökt och hånad, retad och medvetet eftersökt trakasserad som när Brynäs vinner mot mitt lag - tyvärr inte sällan av folk jag faktiskt inte ens känner (!).

      Som sagt - ändå finns det massor av trevliga Brynäsare. Du är säkerligen en av dem, Diamond.
      Dessutom har du ju rasande bra musiksmak! :)

      Radera
  3. En koppling jag alltid personligen gör till biran Jackhammer är Asphyx. Varför då säger du? Dels för att låten "Death Hammer" snurrar ganska ofta hemma hos mig och på slutet i den säger han även något med "dogs" =Brewdog bryggeriet. Hade bärsan bara hetat Death Hammer så hade kopplingen varit ultimat. I min hjärna så sjunger han därför Jack Hammer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt! Det är ju dessutom en finfin skiva!

      Radera
  4. JackHammer är kung! BrewDog is back sa jag med denna! En riktigt bra West Coast IPA!

    När får jag se dig recensera öl på appen Untappd då? Det är bara att skaffa... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tack! Det var ju du som gav mig den flaskan! :-)

      Hm... Untapped säger du..?

      Radera