Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 14 januari 2014

Årets första skivköp!

...som en tidvåg efter Hårdrockskväll har de alldeles nödvändiga skivköpen sköljt in över mig.
De där skivorna som är helt essentiella för samlingen och livet, många gånger köp som går bakåt i tiden och täpper igen hål i skivhyllan. 
De ska vi inte kolla så noggrant på i det här inlägget, är de tillräckligt bra kommer de förstås istället att få sin plats i solen vid ett eller annat tillfälle.
Vi ska titta på de lite nyare inköpen.
De som är genomförda av skivor som släpps 2014.
Trots allt är det ju ett par såna riktigt intressanta släpp på gång, och enligt min erfarenhet så brukar de skivor som håller hög kvalitet och släpps tidigt under året hinna etablera sig ordentligt och därmed knipa en plats på årets topplista.
Det känns inte alls omöjligt att du får återse en eller ett par av dessa där när det väl är dags att summera 2014.

Först ut, först beställd och en av de jag sett fram mot längst: Alcest "Shelter".
Jag har inte smyglyssnat på den alls, men förstår av det lilla jag har läst att det är ännu ett steg mot pop och bort från metal. 
Hur det kommer att stå sig återstår att se, men helt klart kommer det att bli mycket mycket intressant. Förra given "Les Voyages De L’Âme" är trots allt både en aning mer lättillgänglig men ändå bättre än "Ècailles de Lune", och kan trenden fortsätta i den riktningen så är "Shelter" fantastisk.
Oron som finns är att det blir för slätstruket, men det återstår att se. 
Bandet kommer ju för övrigt hit för ett gig i slutet av januari (jag har plåt!), och det vore ju mumma om man hann lyssna in sig på den nya skivan innan dess, även om det kanske blir lite tajt. Skivan släpps väl den 17/1  (fast jag såg på Facebook att Sound Pollution redan fått in sina ex igår...), och bandet spelar den 29/1, så om leverans sker i tid så borde det ju kunna funka...!

Ett annat stort släpp är ju det här.
Behemoth "The Satanist"!
Förväntningarna är väl generellt skyhöga på den här plattan om man kollar runt med folk som gillar extrem musik, och i början av februari är det dags.
Jag har valt att förboka mitt ex med digipack och extra dvd, en paketering som jag allt mer sällan köper (ärligt, hur ofta - om nånsin - kollar man på den där medföljande dvd'n?) just för att rubbet som det häör bandet släpper är så genomarbetat även visuellt.
Den här skivan kommer - kan jag säga redan nu, olyssnad - att dyka upp runt om när media ska sammanfatta året. 
Personligen har jag hört låten som också är första svinsnygga videon, "Blow Your Trumpets Gabriel", och ska återkomma till vad jag tycker om det hela i samband med att det så småningom vankas recension.
Förresten kommer ju också Behemoth hit ungefär i samband med sitt släpp, båda sker i februari. Märkligt sammanträffande på både A (som i Alcest) och B (som i Behemoth)...

I tillägg till detta så har jag tagit mina första steg för att "lyssna ikapp" på en del av de skivor jag uppenbarligen missat under förra året, och har därför inhandlat:


  • Deafheaven "Sunbather"zx
  • Clutch "Earth Rocker"
  • The Ocean "Pelagial"
  • Jex Thoth "Blood Moon Rise"
  • Moth Gatherer "A Bright Celestial Light"
  • Kill Devil Hill "Revolution Rise"
Dessutom väntar jag med spänning på att man ska köpa de två andra tidiga släppen som jag verkligen ser som givna köp här i början av 2014.
Grand Magus "Triumph And Power" som släpps den sista januari, samt Gorgoroth "Instinctus Bestialis" som färdigställdes i december och som fortfarande inte fått något officiellt släppdatum. Med tanke på att såväl Opeth, Ne Obliviscaris som In Mourning verkar i tagen med nya album så ser ju 2014 minst sagt lovande ut...!

8 kommentarer:

  1. Behemoth och Grand Magus är givna köp. Annars så har året börjat lite trevande men det lär ta sig ju närmre våren vi kommer.
    Lite kul det där med CD+DVD. Man har ju några stycken sådana utgåvor men man rör ju för fanken till 90% aldrig den där DVDn. Ändå så har man köpt på sig en rejält gäng. Måste vara samlaren i en som säger sitt.

    SvaraRadera
  2. Nya Alcest är mycket bra. ASG:s platta är ett tips, liksom Deafheaven som du ju har på din lista. Kommande Grand Magus är i mina öron ett fall framåt jämfört med The Hunt, men kanske inget mästerverk.

    SvaraRadera
  3. Har inte hört "Shelter" än, men för min del får de gärna blir mer poppiga/melodiska/flummiga och mindre black metal.

    SvaraRadera
  4. Med tanke på att Shelter fått full pott i alla recensioner jag läst så är förväntningarna skyhöga, är dock helt på det klara med att det är en ren shoegazerplatta. Det lilla jag hört är helt fantastiskt bra!!

    SvaraRadera
  5. Glöm vad jag sa, "Shelter" suger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att? Jag har inte hört den än, men är nyfiken på varför i så fall!

      Radera
    2. Tråkig. Menlös. Intetsägande.

      Radera