Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 20 september 2013

Veckans Tips: The Damned Things "Ironiclast"

Den här plattan har jag skrivit en del om, och då var det med funderingen om vad som egentligen är en supergrupp. Är The Damned Things en sån?
Jag vet inte.
Jag vet dock att jag inte hade koll på dem alls förrän kompisen Nicke satte en kopia i nävarna på mig (oh, busigt eller hur, en kopia?!), och nu gillar jag det.
Josh Newton & Keith Buckley från Every Time I Die, Scott Ian och Rob Caggiano från Anthrax samt Joe Troeman och Andy Hurley från Fall Out Boy är väl anledningen till att just supergruppdiskussionen kan vara aktuell, men man få ju inte tappa sikte på låtarna.
"Ironiclast" innehåller nämligen en uppsättning livsglädje i form av okomplicerad rock'n'roll med lite hårdare kant.
Låtar som "Bad Blood", "We've Got A Situation Here" och "Friday Night" är rätt enkla i sin tanke och sitt angreppssätt, men det är också hela grejen med plattan.
Det är okomplicerat, enkel, smittsam musik som sätter ett leende på läpparna på lyssnaren.
Sorglöst, är nog ett bra ord för att beskriva det.
Produktionen skulle jag vilja använda det engelska ordet slick för att beskriva. Den är snygg, smidig och modern, vilket samtidigt innebär att den kanske tappar lite personlighet och karisma. Det är dock inte personlighet som är anledningen till att man vill spela plattan, utan det är den där fredagskänslan.
Att bara släppa lös lite, med musik som är bra och med distade gitarrer men ändå snäll nog att spela på kontoret en eftermiddag, typ.
The Damned Things har uppenbarligen haft kul när man gjorde plattan, och det hörs.
Kanske är det ändå det som borde vara definitionen av en supergrupp? Att de samlade musikerna som egentligen har andra åtaganden inte riktigt kan hålla sig borta eftersom sidoprojektet är så jäkla kul och kravlöst?

Lyssna själv. Det är ju ändå fredag, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar