Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 21 januari 2013

Rebellängeln gör upp med 2012: Dawnbringer, Europe och In Mourning

Okej, vi fortsätter odysséen med en snabb titt på skivor som kom 2012 och som jag av någon anledning missat då. Skivor som hamnat högt på listor eller på tips av kollegor och vänner i den digitala såväl som riktiga världen - och vi gör det med Dawnbringer, Europe och In Mourning, ett rätt spretigt galleri. 
Omslaget på Dawnbringer pryddes av klistermärket på bilden ovan, och läser man texten så är det rätt finurligt. En historia byggd på ackordet H, för att sedan rabbla upp namn som "Headless Cross", "Holy Diver och "Hail To England". Med flera. Trickigt, och ett fantastiskt sätt att kasta oss över just Dawnbringer.
Spontant - det här var jävligt bra!
Beskrivningen på den lilla klisterlappen är väldigt väl beskrivande av musiken, det är som en blandning av Dio och Manowar. Typ. Egentligen har jag bara en invändning, och det är att bookleten är mer än lovligt torftig för att vara en konceptskiva. 
Jag vill ha texterna.
Jag vill ha MER än ett hopvikt papper utan namn på låtarna eller i stort sett något mer än ett knippe namn som medverkat på skivan.
Chris Black sjunger väldigt bra och tydligt så man klarar sig ju i ala fall, och kan följa med i historien, men ändå. Som den kinkiga gubbe jag är tycker jag det är att gå halvvägs, liksom.
Trots det... given som Veckans Tips vad det lider.
Spotify här!
På tal om Spotify.
Det är där jag lyssnat en två-tre varv på senaste Europeskivan "Bag Of Bones".
Jag har inte köpt den.
Förra skivan jag köpte med bandet var "Secret Society" från 2006.
Det är en väldigt bra skiva, faktiskt, och efter att ha lyssnat på "Bag Of Bones" kan jag konstatera att bandet gör rätt bra ifrån sig, i alla fall på skiva. Jag har hört historier om tajtheten på scen (främst från trummisen Ian Haugland) som inte är så smickrande, även om jag i ärlighetens namn inte sett eller hört det själv.
Det här är också rätt bra."Not Supposed To Sing The Blues" har en skön text som bonus, och jag gissar att jag kommer köpa skiva vad det lider, antagligen om/när den hamnar som reaplatta på ICA Maxi och jag storhandlar md familjen en lördag och känner mig sådär smygrebellisk....

Den här skivan låter fantastisk.
Det första varvet blev två, eftersom jag omedelbart efter en första genomgång ville höra den igen. "The Weight Of Oceans" från svenska In Mourning sitter som en fredagsöl, och egentligen finns inte mycket mer att tillägga. Jag lovar att detta kommer att dyka upp som Veckans Tips innan den här bloggen lägger ner (även om det kan dröja ett tag, jag vill nog ha lite lucka innan en sådan sak så jag verkligen lär känna skivan).
Spotify här, om du inte kan vänta!

På det hela alltså två riktiga fullträffar som jag önskar att jag plockat upp tidigare (ja, jag kan verkligen inte säga att det saknats folk som hyllat både In Mourning och Dawnbringer, men ibland är jag ju sådär vansinnigt envis och trög och inbilsk som gårdagens Citat tog upp närmare...), och en stabil platta (Europe). Det kan man väl kalla ett gott dagsverke?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar