Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 5 december 2012

White Lion. Bästa tips?



Okej, nu ska vi se om du sätter morgonkaffet i vrångstrupen - det här inlägget kommer att handla om... White Lion. Ja, "When The Children Cry"-White Lion. Pudelrockarna. 
Tänkte jag.

Hårdrockskvällen närmar sig ju med stormsteg. 5:e januari smäller det, och den första kategorin som ska avhandlas heter "Tack För Tipset". Det är en av de kategorier jag fotfarande velar om, och kanske ska jag ha just White Lion här.
Grejen var ju den, Magnus Ö skänkte alla sina CD-plattor till undertecknad för... ja... det måste vara två år sen, drygt. Bland dem fanns dessa tre skivor med White Lion.
Jag har tävlat ut massor av skivor som var dubletter, eller som jag aldrig skulle ge speltid i olika Torsdagstravar, men den här trion har jag faktiskt spelat en del. 
Det började som ren nyfikenhet, den enda låten jag hade hört var ju den rätt dassiga balladen om de gråtande barnen...
...och... vänner, det här är ju inte pudelrock?
Jag hade förväntat mig "Cherry Pie"-klingande b-betonade spår, men icket.
Det här är snarare rock som nästan påminner mig om något så fint som Mother Love Bone!
Det förvånar mig. Mycket. Dessutom tycker jag det är lite humor att döpa en skiva till "Mane Attraction" om man heter White Lion, men det är en annan sak..

Så, kanske.
Kanske startar Hårdrockskvällen 2013 med just något spår från någon av de här tre plattorna. Och gör det inte det så är det ändå tack för tipset till Magnus Ö. Mina förutfattade meningar höll på att stjälpa det hela, men det gick ändå vägen.

Ja, just ja.
Vilka kategorier har vilken status nu då, undrar då förstås?
Såhär är det!

1) Tack för tipset. Undecided, enligt ovan.
2) Bästa Rock/Punk. Klar!
3) Kvinnlig Fägring. Klar!
4) Bästa trumspel. Klar!
5) Bästa Nordiska Akt (ej Sverige). Klar!
6) Bästa Liveupplevelse. Klar!
7) Bästa Powermetal. Ohhh... inte klar!
8) Bäst Just Nu. Inte klar, och blir ju inte det förrän de sista dagarna.

Som vanligt ska jag försöka få lite balans i skivan. Jag vill att det ska vara en mix, så att man bjuder på både lite brötig extrem metal och klassisk smörig hårdrock, typ.
Och kanske White Lion då!

3 kommentarer:

  1. Jag sticker in ett litet tips på power metal fronten-Fairyland "The fall of an empire" En pampig skiva, lite som Rhapsody of fire utan att bli parodiskt. Dessutom är de fransmän, och det är ju lite coolt att slänga in ett annat land än Tyskland, Sverige och Finland :)

    SvaraRadera
  2. Man kanske skulle ge dem en chans. Jag har nog dömt ut dom efter When Children Cry låten, för den är ett av rockvärldens största och mest sliskiga bottennapp.

    SvaraRadera
  3. Pride är svinbra! De andra når inte på långa vägar upp till samma nivå.

    SvaraRadera