Metalbloggens samarbetspartner:

fredag 9 november 2012

Veckans Tips: Shiftlight "Distance"

Hm.
Det tycks mig som om staden Borås är något musikaliskt på spåren. I alla fall är man klart överrepresenterade sett till ration mellan antalet invånare och antalet Veckans Tips man står bakom detta år. Sedan tidigare har  Ginger Trees haft sin stund i glansen, och nu är det dags för Shiftlight att visa upp sig.
Inriktningen på musiken är helt olika dem emellan dock, och eftersom november är lite av en temamånad sedan länge på denna site (kolla in alla Veckans Tips i arkivet och leta dig tillbaka till november så ser du att det är alster med ett mörkare drag som dominerar) så är det denna gång dags för en skiva som lämpar sig för regn, dimma och kyla.
Som får mig att tänka öststat, fast på ett bra sätt.
I recensionen försökte jag måla en bild av sprucken betong och av att bandet målar musik i dimmornas gråskala.
Vete fan hur jag lyckades med det, mina begränsningar som skribent inverkar på resultatet och jag tänker inte försöka mig på samma målande språk denna gång.
Istället blir det mer handfast.

Shiftlight "Distance" är ett alldeles utmärkt Veckans Tips eftersom
1) Låtmaterialet är alldeles utmärkt. "End" och "Subways" är riktigt bra, men hela skivan levererar.
2) Du har inte hört talas om bandet eller plattan innan
3) Hela plattan finns på Spotify så att du kan sätta dig in den på egen hand
4) Det dessutom är träffande för årstiden och månaden

Ibland behövs inte mer än så!

2 kommentarer:

  1. Ha,ha, först läste jag namnet helt tokigt. I mitt huvud blev det Shitflight i stället. :-)

    SvaraRadera
  2. Hahahahaha... ja, det var ju rent av fredagshumor över det!

    SvaraRadera