Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 3 oktober 2012

3 Röster om Baroness "Yellow & Green"

Denna vecka börjar jag nytt jobb. 
Det innebär att jag har fuskat - detta meddelande är i förväg genrerat så att du ska ha något att läsa, och jag ryggen fri och ägna mig åt att gå runt och vara förvirrad på en ny plats. Dessutom, som om det inte vore nog - hela inlägget är av modellen "stulet". Eller, rättare sagt, det är av den sorten som inte jag har skrivit!
Det är dags för 3 Röster om, serien som varit borta ett tag och brukar återkomma lite sporadiskt.
Denna gång får panelen sätta tänderna i senaste dubbelgiven av Baroness, "Yellow & Green", en skiva som hamnade på betyget när den recenserades på denna site.
Häng på!

Jarno: När artister blir vuxna och erkänner att man tidigare dolt sina knackiga låtskrivartalanger genom att ställa samtliga reglage på gitarrtopparna till elva, ja då ska man ta artistens uttalande med viss skepsis. Hade jag varit ett större fan av bandet före "Yellow & Green" så kan jag tänkta mig att jag hade varit lika förbannad över vad som erbjuds som jag är över Opeths "Heritage". Tur att jag inte älskade utan bara gillade bandet sedan tidigare då. "Yellow & Green" är full av fantastiska egenheter och låtar. Det är inte hela tiden jag hänger med men det är bara bra. När jag väl tröttnat på en låt eller passage så hittar jag något nytt. Det är en skiva som du kan älska hur mycket som helst medan din vän ogillar den lika mycket. Mitt råd är att, om du likt mig tar del av skivan via Spotify, börjar med den gula sidan och tar dig an den gröna först när du känner dig redo. 
Betyg: 4/5 

Stones: Yellow & Green är en ny era av Baroness, där den tidigare lite "mer aggressiva utgång" har tonats ner mot ett mer konstnärligt tillvägagångssätt. Skivan är som veckans piller ask, där vi tar ett gult piller på morgonen och ett grönt till kvällen. Detta är en nästan 80 minuter lång tripp, där Baroness visar upp sin känsla av melodi och oförutsägbara låtskrivande med en stor vision för sitt arbete. Spendera lite tid med de två skivorna och du kommer snart att förälska dig och förstå att baronessan gör vad Baroness gör bäst: växa, utvecklas och förnyas. 
Betyg: 4,5/5 

R2: Baroness var en nyhet för mig. Har inte brytt mig om det så mycket, jag har sett Chief Rebel Angel tala sig varm om det men ändå har jag dissat det. Vet inte varför jag fick för mig att lyssna denna gång, men oj vad jag inte ångrar mig. Dessutom innehåller den en låt som tävlar om topp 5 i år, det är inte dåligt. Låten jag pratar om är fantastiska Sea Lungs. Tyvärr håller inte alla låtar samma klass, ibland långt därifrån 
Betyg: Stark 3/5

Okej, Jarno - med betygsfobi i recensioner - klämmer dit 4, Stones fegar lite och vajar mellan 4 och 5, R2 håller en stark 3:a. Totalt ett snitt på strax under 4 då, kan vi säga.
Rättvist?
Kanske. Kanske inte. Feel free att dela med dig av dina tankar.
Dessutom kan jag lova att det kommer ytterligare 3 Röster med denna panel under hösten, då med Testament och Gojira som offer. Spännande, eller hur?
Orkar du inte vänta så får du väl söka på just "3 Röster" i sökfältet till höger i denna blogg. Då hittar du fler!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar