Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 30 juli 2012

Demorecension: Stonegriff "III"

Skånebandet Stonegriff har varit med på Metalbloggen förrut, då med sin förra demo "For Madmen Only". Bandet har rötterna i tung riffbaserad hårdrock som luktar 70-talets elakare akter, men det har hänt saker i lägret.
Ursprungsbasisten Rex Nibor har under våren 2012 återkommit till kärnduon Molde (gitarr) och Grand Magnus (trummor), och dessutom har man en ny talang på sång, en kille vid namn Jacob.
Det är, på det hela taget, av godo.
Den nya demon "III" innehåller fem låtar, där en av dem är en nyinspelning av "Black Snow" som även fanns med på förra demon, och där sista spåret "In The World That You Rule" är en unik sak som endast kommer att finnas tillgänglig på denna demo.
Det hela sparkar dock igång med "Black Magic Circle", och två saker står helt klara.
1) Bandet är bättre nu. Tajtare, med bättre leverans, kanske främst på sången.
2) Den medföljande lappen till denna demo utlovade att man rört sig musikaliskt i en lite mörkare riktning (utan att tappa fotfästet från sina tidigare tankar), och det stämmer jävligt bra.
"Black Magic Circle" låter doom, det låter Black Sabbath och... ja.. det är inte utan att jag tänker på Krux! Givetvis diggar jag det hårt, 70-talshårdrock med en kant och anstrykning av domedag i form av doom?
Count me in!

Resterande spår "Mercenary Bay" samt "midninght Rose" håller inte den mörka linjen i riktigt samma stil utan påminner mer om bandet sen tidigare, tyvärr. Det är visserligen inte dåligt - främst "Mercenary Bay" svänger rätt bra - men ändå inte det där fullständigt knytnävsslaget av elakhet som golvar mig med första låten. Du hör den förresten på bandets MySpace om du nu är nyfiken...

Nåväl.
Totalt sett har det hänt en del i lägret, och jag tycker att medlemsbytena har vart generellt av godo. Det verkar kanske som om man fått lite arbetsgnista och spelglädje tillbaka, och den fortsatta inställnigen att inte mixa och trixa för mycket med ljudet och enbart köra organiskt, what you see is what you get passar också låtarnas framtoning bra.
Det jag kan fundera på är väl var bandet står nu?
Var går man från denna punkt?
Mot skivkontrakt eller fler demos?
På det hela tycker jag att bandet börjar låta bra, men det kan finnas en fundering i vilken inriktning man går. Materialet spretar lite, trots allt, och jag undrar om man inte är lite nostalgisk i gamla låtar som egentligen inte är så vansinnigt bra, exempelvis "Black Snow"...?
Det blir mycket spännande att följa!

1 kommentar:

  1. På det lilla man kan höra på Myspacesidan så får jag vibbar av gamla Heavy Load, fast med bättre sång. Och så sugen som jag varit på Heavy Load en stund måste betyda att det är bra. :-)

    SvaraRadera