Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 17 april 2012

Blackout. Undantagstillstånd.

I helgen hände en sån där grej som gör att man minns det. I vanliga fall kan livet ha en tendens att vara mest måndagar och fredagar, men detta var en dag att minnas. Lördag. Snö. Riktigt skitväder - och vid halv nio på morgonen så gick strömmen i Tyresö. Överallt.
Jag hade tur (eller, jag har barn så jag var uppe sen länge...) och hade fått i mig frukost (kaffe, FTW!) och var igång, men hela dagen präglades av strömavbrottet.
Vi gick bland annat till vårt lokala centrum, och genast fick allt en extra dimension.
ICA var nedsläckt och mörkt. Alla butiker stängda, men med personal som vaktade ingångarna. I en del mörka hål såg man stearinljus tända. Folk som irrade runt.
Domedagskänsla, litegrann. Apokalyps. Zombiefilm.
Extra mycket när det helt plötsligt började komma varningar i högtalarsystemet. "Viktigt meddelande: brand har utbrytit i byggnaden, lämna genast via den närmsta utgången. Viktigt meddelande: ...."

Så jäkla tufft!
Alla vi som sett ett antal filmer om samhällets undergång måste ju genast ha tänkt på det.
Jag blev till och med inspirerar att skriva en novell om en ockupation och nedsläckning av en halvö som Tyresö. Militär som upprättar blockad. Ingen ström inne i området. Kanske ett virus som härjar. Maten börjar ta slut.
Får se om jag lyckas hitta tiden och inspirationen att fullfölja.
Innan dess plockade jag fram den här plattan:


Fantastisk skiva, Zombiekrig och deras debut "Undantagstillstånd". Kul att bandet själva hittade till denna blogg i samband med att det var Veckans Tips, men det var förstås inte därför jag lyssnade på skivan - det var ju för att det är massa bra musik med inspiration av just det där. Utbrott av virus. Mörka gator. Undantagstillstånd! Hoppas bandet snart kommer med en uppföljare.


Annars då? Målat.



Svägerskan ska flytta, och fick "hjälp" av oss.

Äldsta killen mest. Han hade målarfärg prick överallt.

Och jag hade mamma på besök. Trevligt.

Kollade hockey, och fick se mitt lag rycka upp sig men ändå bara ta en av två segrar, ett faktum som gör att det är 1-3 i matcher och att det nog tar slut ändå, utan guldfest.

Läste ut "Släktet" också, och den boken känns skriven för att bli film eller kanske TV-serie. Rätt bra faktiskt, framförallt spännande trots en del dumheter.

Lyssnade på Dio. Lyssnade på Black Sabbath. Lyssnade på Rainbow. Levde.

Funderade lite på mitt löfte att göra om designen på bloggen. Det har ju gått sådär med det, men det tycks aldrig finna kombinationen av tid och lust.

Vi får se. Eller inte.

Det beror ju på om det finns ström eller ej. Om det är blackout eller ej...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar