Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 21 februari 2012

EP: Eyes Wide Open "Revelations"

Karlstadsgänget Eyes Wide Open är ett ungt band. Augusti 2011 står som födelsedatum enligt deras egna biografi - men medlemmarna har ett förflutet inom scenen och en hel del erfarenhet, så att första EP'n "Revelations" låter mycket moget kanske inte är så konstigt då.
Lättuggad Banditmetal med musikaliska drag åt ett snällare In Flames parat med en tillrättalagd och snygg produktion introducerar bandet till en bredare publik.
Samtliga fyra spår på första given klockar in mellan 3:03 och 3:51, och från inledande "One Last Chance" till avslutande titelspåret "Revelations" så är det välspelat, snyggt och vansinnigt trist.
Tillrättalagt.
Att bandet kommer att lyckas råder det inget som helst tvivel om - detta är alldeles för snyggt och välpaketerat för att misslyckas, formatet är klockrent för radio och kompletteringsspelningar på festivaler till att börja med, samtidigt som jag kan se att detta går hem hos många - men för min del har jagkämpat med att lyssna... och lyssna... och lyssna för att hitta något som skevar.
Som avviker.
Som lockar och drar. Något fult i det snygga som gör att det blir mer intressant.

Jag hittar inte det. Den enda låt jag minns lite av i efterhand är "Revelations" och dess refräng, annars är det blankt.

Eftersom det är bandet själva som skickat materialet för bedömning så är detta säkert inte vad de hoppades höra, men förstå mig rätt.... detta kommer att gå hem i stugorna. Det är snyggt och bra på så sätt, men för undertecknads del höjer det helt enkelt inte pulsen eftersom det är för snyggt, för tillrättalagt. Eyes Wide Open får mer än gärna bevisa att jag har fel, och får jag chansen ska jag se er live - då kan det bli en annan femma och mer klös och elakare - det tror jag passar mig.

Nyfiken på hur detta låter nu då? Du hittar det hela på Spotify, men det verkar vara upplagt per låt. På nåt sätt. Alltså, länkar till följande spår här: "One Last Chance", "I Am The Void", "Waiting To Burst" och till sist "Revelations"!
I gengäld vill jag att du kommenterar detta inlägg. Vad tycker du om Eyes Wide Open?

4 kommentarer:

  1. Ingen av länkarna leder tyvärr till någon av låtarna på Spotify, vad jag kan se. Finns de på bandets facebook/Myspace eller nåt? Liiite nyfiken blev jag ju :)

    SvaraRadera
  2. Ahhh... konstigt. Tyckte jag först.
    Grottade lite mer, och ser att Spotify hämtar upp filerna lokalt från min dator och iTunes.
    Sorry för det, allihop...

    Bandet finns på Facebook:
    http://www.facebook.com/Eyes.Wide.Open.SWE

    Och bandets hemsida finns här:
    http://www.e-w-o.net/

    ...men MySpace, vad jag kan se??

    SvaraRadera
  3. Inte konstigt att det är ruggigt tillrättalagt med Rickard Löfgren som producent. Har jobbat med och känt Rickard i snart 25 år och vet hur han funkar. Det är bara att lyssna på Deathstars, Sparzanza och Vomitorys senaste album. Men helt klart radiovänligt som kan nå skapligt långt med rätt uppbackning. Vet inte om det är något bolag som nappat än men det dröjer nog inte

    SvaraRadera
  4. Som en tam In Flames rip off ungefär. Allt känns väldigt standard och det är synd att de inte vågar ta ut svängarna mer än såhär.

    SvaraRadera