Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 18 december 2011

Söndagssvepet

Vaddå?
Ingen Liveskiva idag?
Nä. Precis. Det närmar sig helgerna, och det betyder som vanligt att de rullande artikelserierna tar lite ledigt. Serien med live- och Remastersskivor som i vanliga fall turas om att stå i rampljuset på söndagarna vilar lite nu (du får kolla i arkiven om du vill läsa lite sånt ändå, de finns i högermarginalen på denna sida), och istället får du ett litte svep denna söndag.
Som börjar med min yngste son.
Han tar verkligen efter sin far. Kan inte packa alls.
Notera också det oskyldiga utseendet. "nädå, det var inte alls jag".
Säkert, puttefnask.
Jag vet att det var du som stökade till det!


Och, på tal om stökigt. Dessa två skivor är sådana. Rwake "Rest" och Vildhjarta "Måsstaden" är två kolosser som vid första lyssningen avslöjar att här finns oerhörd kvalitet, men att det krävs att du lyssnar dedicerat och under en längre tid. Sjunker in i dem. Rwake är fulsnygg sludge, typ, och Vildhjarta spelar något de kallar djent metal.


Djent metal. Vad fan? Det låter ju prick hur larvigt som helst. Tydligen härstammar det från gitarrljudet som Fredrik Thordendahl fick fram i en av låtarna på "Destroy Erase Improve" (vi pratar Meshuggah nu, om du undrade), och som han beskrev som djent. Det verkar ha utveckltas till en for mav subgenre som låter...ja...som Meshuggah. Typ. Avig thrash som är motsatsen till lättlyssnad. Läs Henriks recension av skivan på Werock, så förstår du mer. Själv ska jag försöka bortse från det töntiga genrenamnet och tränga igenom alla snår och törnen på skivan "Måsstaden". Jag tror det är en riktig skatt som döljer sig för den som orkar lyssna!



Metal Town släppte artister förra veckan också.



Bra sådana. Ett lovande första släpp som innefattar Lamb Of God (förväntningar på kommande plattan är enorma från mitt håll), Marylin Manson (ja, han skiter jag ju i själv, men det drar väl folk), Killswitch Engage (alltid bra live, även om senaste skivan var rätt så jälvla dålig), Within Temptation (ger mig inget), Anthrax (kul bokning), Sabaton (inga favoriter), Trivium (tonårsfavoriter?), Vader (yess!) Devildriver (stabil bokning) och Skeletonwitch (som Stones pratar gott om). Och vid ett senare tillfälle: Slayer! (Whoa!)


På det hela godkänt, och vi gissar väl att Lamb Of God och Marylin Manson headlinar var sin dag?


Det stora problemet för Metal Town är väl ändå platsen.

Jag kommer... inte att åka, känns det som.

Hela charmen med den festivalen var ju att det var mitt i stan, typ, när de var på piren.

Nu är det inte det.

Camping eller busstransport = går bort.


Men så är jag ju en gammal gubbe också.

Till sist - har du köpt Paradise Lost "Draconian Times MMXI" än?

5 kommentarer:

  1. Allt annat än Slayer som headline vore skamligt. Såg Lamb ov God första gången som förband till just Slayer på Unholy Alliance 2006. Men det är klart, kan man låta Entombed vara förband till Volbeat så har väl den skamgränsen redan passerats...

    Husbil funderar jag på som alternativ för festivalboende? Skulle kunna funka för två nätter tror jag.

    SvaraRadera
  2. Slayer är förstås en suverän bokning, men de har så inbitna fans att det nog - ur ett biljettförsäljningsperspektiv - är slöseri att låta dem headlina.
    Men men, vi får se.
    Och husbil...smart! :-)

    SvaraRadera
  3. Detta verkar bli en tafatt festival. Jag kände redan efter senaste gången att jag vägrar finna mig i regn ute på vischan och med opålitliga bussar. Tror jag fokuserar på de mindre festivalerna.

    SvaraRadera
  4. Hur kan dom ens kalla det "town" längre?

    SvaraRadera
  5. Anonym -> Bra fråga. Metal Field? :)

    SvaraRadera