Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 11 september 2011

Provsmakning: Unione Nero di Wongraven

Den gode Satyrs vinkunskaper visar sig ju i två viner som han har komponerat tillsammans med Luca Roagna. Den dyrare av dem, Unione Nero di Wongraven är ett Barolovin som klöser lös på 429 spänn buteljen, och som finns i Systembolagets beställningssortiment.


Kompisflaskan Alleanza Nero di Wongraven provades av mig och min köra hustru tidigare i somras, och förra helgen var dte dags att ge sig på den här styggingen.



Är det värt slantarna?

Etiketten är i alla fall rasande snygg, och själva vinet i sig är ett Barolovin från 2006.
Det är tappat på 13,5% alkoholhalt, och den närmast svarta drycken passar enligt egen utsago bäst vid ca 16-17 grader.


Förstorar man den här bilden ovan får man säkert veta ännu mer, eller så går du direkt på de omdömen som vi lämnar, jag och min bättre hälft...

Doft

T: plommon

Rebellängeln: russin, ekfat


Smak

T: kraftigt, svart vinbär.

Rebellängeln: lite strävt, jordigt, svarta vinbär och...mörkt, på något sätt. Gott, ännu godare till mat, speciellt kan jag tänka mig kött, biff eller mustig pasta. Men vad vet jag... :-)


Betyg

T: 3, helt ok men inget jag skulle köpa

Rebellängeln: 4, men med tveksamhet. Absolut inte värt pengarna...


Alltså - har du 429 spänn till övers och söker ett gott vin - köp ett annat. Två flaskor. Eller en billigare flaska, och något att äta till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar