Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 21 september 2011

Poetiskt larm. Musik För Själen. Vargar i tronrummet!

Idag släpps ju Opeths nya "Heritage", och även om den läckt ut redan, samt ramlat in hos andra så har jag inte lagt vantarna på den än. Hoppas att den ligger i brevlådan hemma och väntar.
Som tröst har jag haft lite andra lekkamrater, och inte vilka som helst.
Wolves In The Throne Room och deras nya platta "Celestial Lineage" får mig att skriva rubriker som är lika långa som Fredrik brukar ha.
Detta är nämligen musik som känns snarast som poesi i ljudform.
Långa låtar som tillåts veckla ut sig i sin egen takt, växling mellan fantastiskt känslosamma lugna perioder och utbrott. Helt säregen black metal som den senaste tiden vuxit hos mig.
Det är nog som Tom S säger - detta är musik för själen.

Även om det faktiskt kräver en hel del av dig som lyssnare.
Det är liksom motsatsen till hissmusik, kan man säga.
Extra plus för namnet också. Wolves In The Throne Room, det hör man ju att det är eget och tufft. Höstens soundtrack, kanske?
Mycket möjligt!

3 kommentarer:

  1. Det är väl bara att införskaffa denna.

    SvaraRadera
  2. Precis. Fy fan vilket monster till platta. Kan mycket väl bli årets album tillsammans med Machine Head och Graveyard i topp.

    SvaraRadera
  3. Stones -> Jodu. Själv är jag bara i början av mitt utforskande av WITTR, och min resa startade med livegiven "Live At Roadburn".
    Eftersom du ändå är addicted to records kan du lika gärna plocka upp den med. Om du nu finns i vinyl...! :)

    Tom S -> Mja, jag vet inte om jag vill hålla den riktigt så högt. Än. Men det är en sån där skiva som växer, så vem vet hur det slutar...

    SvaraRadera