Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 15 september 2011

3 Röster om The Haunted

The Haunteds senaste alster "Unseen" har under det första halvåret 2011 varit ett trevligt sällskap för min del. Recensionen som skrevs tidigt under året landade på en fyra, en sak som sedan stärkts i samband med att skivan varit under lupp i backspegeln. Dags så att titta på vad andra tycker - och att få reaktioner på den här skivan är en sak som jag verkligen sett fram emot, då den verkar dela fansen i två läger...

JonteRoyal: På "Unseen" bortser The Haunted fullständigt från deras förra urfegade "Versus" och plockar upp den experimentella tråden från 2005 års "The Dead Eye". Det bäddar för en skiva som spretar mellan groovebaserad sydstatsmetal (No Ghost), In Flames-hitar (Unseen), Alice In Chains-flörtar (All Ends Well) och emohardcore (Them). På papperet låter det inte speciellt inbjudande men bli inte lurade - "Unseen" är ett gediget album. Koppla bort förväntningar om gamla The Haunted och ge skivan tid så kommer det bjuda på ett grymt andrahandsvärde.

Betyg: 4/5

Tom S: Peter Dolving har slutat vara arg, till mitt och många andras förtret. Istället omfamnar han kärleken och en stillsammare tillvaro. Trots att jag förstår allt detta och att bandet vill utveckla sig och spela vanlig melodiös rock (som de tydligen alltid gillat, men aldrig spelat på alla andra plattor) kan jag inte säga annat än att "Unseen" är en besvikelse från ett av mina absoluta favoritband. "Disappear" och "The Skull" är det nya The Haunted där det nya soundet låter utmärkt men det finns alltför många utfyllnadsspår. "The City" är den thrash-stänkare som jag alltid sett fram emot men "Them" och i synnerhet grooviga "No Ghost" gör mig bara trött. Den sistnämnda har en malplacerad slutvers som jag stör mig på allt oftare. Trots att jag visat på stor förståelse för bandets fortsatta musikaliska utveckling, har jag gett upp på vissa fronter och ledsamt nog måste säga att The Haunted anno "rEVOLVEr" eller "The Dead Eye" aldrig kommer komma tillbaka. Är du med? Det är inte jag längre. Skivan kommer nog inte ens hamna på min topp-10 i år". Men jag kommer aldrig sluta gilla Peter Dolving.

Betyg: 2/5

SheerFaith: Har alltid älskat The Haunted. De fyllde perfekt tomrummet när At The Gates kastade in handuken.
Tyvärr så kar kärleken svalnat något efter denna platta.
Känns lite som att The Haunted fiskar efter In Flames publik då en del låtar lika gärna skulle kunna finnas på något av deras senare alster.
Jag personligen hoppas på en mer aggressiv platta nästa gång. Som tur är så kan man ju fortfarande gå på en spelning med The Haunted
när man behöver få skallen bortblåst då de är ett av Sveriges bästa liveband...

Betyg 3/5


Jaha. Det där var ju ganska spretigt? Snittet hamnar på modest 3/5 (ja, modesta för att vara The Haunted då...), och detta är verkligen ett typexempel på varför 3 Röster är så rolig att jobba med. Olika synvinklar på samma skiva? Verkligen!

3 kommentarer:

  1. Intressant. Hade helt glömt bort mina synpunkter. Måste dock säga att jag fortfarande hyser tvivel på skivan men att mina dom gällande "Unseen" inte är lika hård som då. Någonstans har jag accepterat och gått vidare och kan njuta av skivan för vad den är. Men tror fortfarande inte att den hamnar på en topp 10-placeringar bara för att konkurrensen är benhård i år.

    SvaraRadera
  2. Hehehe... jag har ju dessutom dina åsikter om In Flames som jag håller gisslan i väntan på fler Röster.
    De minns du nog inte heller! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte varit något direkt fan av The Haunted överhuvudtaget, framför allt för att musikstilen i sig inte tilltalar mig.

    Dock kan jag säga med de få låtar som underlag som jag hittills hört från nya plattan att man närmar sig min likeability-sfär :-) Låtar som No Ghost, All Ends Well, Done och Unseen närmar sig min smak mer och ger dessutom mersmak.

    Tungt som bly, men ändå med ett sväng som får blodet att rusa lite fortare i ådrorna.

    SvaraRadera