Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 21 augusti 2011

King Diamond - ingång sökes!

Alltså - han är ju rätt tuff, King Diamond.


Hans skivor kräver att man ger dem uppmärksamhet för att de ska funka, och dessutom säger jag nog att hans sångstil är något som kan kräva tillvänjning.


För egen del har jag förälskat mig i "Abigail", medan "Them" inte alls funkat lika bra.

När jag senast var hos skivnasaren så fanns också en hel del olika remastrade versioner av olika plattor med skräckmästaren, och det där har grott lite nu.


Nu ska jag ta mig an en eller två nya skivor, och verkligen ge dem chansen.

Problemet är bara.... vilka?


Jag vet att Seance haft en lång genomgång, och han tipsar ju om just "Them" samt "Conspiracy", men eftersom "Them" inte fastnat hos mig så söks fler tips!


Alltså - har du en bra ingång till King Diamond?

Give me your tips, please.


Helst vill jag ha en skiva med rätt bra ljud, bra låtar och en läskig historia. Finns det snygga mellanspel mellan låtarna så är det ett plus!


Som motprestation kan jag ge dig den här anekdoten, om när Mikkey Dee skulle lägga trummor i just King Diamond...

6 kommentarer:

  1. Abigal är ju en klassiker och den har du ju redan, förutom den skulle jag rekomendera “The graveyard” som är byggd på en riktigt skön story. “Conspiracy” är oxå helt okey, var nog en av mina favoriter ett tag innan jag hörde "The Graveyard". Vill du ha fler så kan du ju toppa med “The spiders lullaby”.

    SvaraRadera
  2. Liveplattan då, "Deadly Lullabyes Live"?
    Jag gillar ju liveskivor, är det något?

    SvaraRadera
  3. King Diamond - "The Eye" är ett strålande album och brukar vara en bra ingång till King Diamonds värld för de som inte är så bekanta med hans röst och musikstil.

    Om du gillar Abigail så kan jag rekommendera den grymt underskattade Abigail II The Revenge.

    Passa på att köpa de remastrade digipack versionerna på spiders lullaby, the graveyard,house of god, Voodoo innan de går ur sortimentet. Alla albumen innehåller bra låtar men är inte lika helgjutna som de fem första klockrena King Diamond albumen.

    Det makalösa live albumet "Deadly Lullabyes" är nog den bästa introduktion någon kan få in till King Diamonds värld. Bra blandning med låtar från hela karriären och live versionerna av låtarna är outstanding!!!!!

    Låt oss veta hur din introduktion in i King Diamonds värld fortlöper.

    Vill du ha tips favoritlåtar och gömda låtskatter från King Diamonds katalog. Bara höra av dig.

    SvaraRadera
  4. Den enda Diamondplatta som egentligen kan tävla med Abigail är som bekant debuten, "Fatal Portrait". Visserligen så sträcker sig "storyn" här sig bara över ett par låtar, men å andra sidan får du en klockren platta utan en enda dålig låt! I övrigt är "Conspiracy", "The Spiders Lullaby" (ej genomgående story här heller)och även näst nyaste given "The Puppet Master" helt ok plattor. Passa dig för tråkspektaklen "The Graveyard", "House of God", "Abigail pt. II" och senaste sömnpillret "Give me your Soul, Please" bara...
    Gällande live tycker jag att du skall köra på "In Concert 1987, Abigail". Det må vara en kontraktsuppfylnadsplatta eller liknande och ljud och framförande kanske lämnar en del att önska här och var men å andra sidan känns den ju betydligt mer "live" än översterila "Deadly Lullabyes" som mest känns som en samlingsplatta med lite sämre versioner än orginalen, dessutom med ett bitvis tveksammt låtval.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle nog ändå tipsa om Conspiracy, antipatier emot Them till trots. personligen anser jag (även om det kanske kan vara en hädelse för purister) att Conspiracy är den bättre plattan av de två. Historieberättandet är tajtare och låtarna roligare att lyssna på.
    Att förvänta sig att Conspiracy skall låta som Them tycker jag nog är att göra Conspiracy en otjänst.

    SvaraRadera
  6. Tack alla, för mycket bra åsikter - även om de går isär! :-)
    Jag har precis lagt vantarna på "Deadly Lullabyes Live", och den kommer att följa med på den stundande semestern.
    Tror det kan vara ett bra insteg, så tar jag det vidare sen.
    Rapport om nån vecka, alltså!

    Välkommen också, Doomimista!

    SvaraRadera