Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 17 augusti 2011

Bra utomhusljud?



Jag är väldigt nöjd med det ljud jag har hemma. Det är en fröjd att lyssna på musik när Marantzgrejorna matar Dynaudiohögtalarna, och jag har verkligen inget att klaga på.
Den här sommaren har ju dock inneburit att jag varit utomhus en hel del, och under denna skäna årstid har en Sony NAS-maskin stått för ljudet. Fine, det är inget fel på den förutom att den helt enkelt är utsliten i laserläsaren. Den har snurrat sina x antal tusen varv, så nu klarar den inte riktigt av det längre. Varje skiva hoppar och hakar upp sig. Inte kan den ta emot en iPod heller, så nu funderar jag på att byta. Ja, kanske inte nu, sommaren är ju snart slut (snyft!), men till nästa sommar.
Och då är den stora frågan – vad väljer man?
Just nu funderar jag på två varianter.
Det ena är en modell med en B&W Zepelinare som är bärbar – det är inte dumt att ställa in sådana där saker över natten, förstås…), och det andra är en mer permanent lösning med fastmonterade utomhushögtalare som sitter under altantaket.
Fasta högtalare är ju en snyggare lösning, och det gör att jag kan mata dem med samma ljudkälla som agerar hjärta i den vanliga stereon, allts oms krävs är att dra ut kablaget från vardagsrummet innanför och sen sätta upp utomhusmiljön som en egen zon i förstärkaren. Lite meckigt att göra permanenta hål i fönsterkarmarna kanske, men det går nog. Nackdelen är förstås att för att då byta låt måste man… just det.
Gå in. Sådär lagom lyckat för en kväll med kompisarna.


Zepelinarlösningen är enklare, men innebär att man flyttar den in och ut – och var ska man då ha den när den står inne och inte används? Så jäkla liten är den nämligen inte… Här har man dock den enorma fördelen med att kunna byta och trixa med musik hur man vill. Till och med fjärrkontrollen verkar bra. Men.. vad säger ni som har en Zeppelinare? Är ni nöjda?




Och har ni testat den utomhus?
Det går ju ganska fort att det fina i ett ljud försvinner om det blåser lite, speciellt om man inte har tillräckligt med kräm, så att säga.
Dessutom finns något som heter Sonos, som verkar vara poppis.
Det kanske är tur att jag har en vinter att fundera…


Gillar du ljud så kanske också ljudkrönikorna kan vara något för dig. Du hittar dem i arkivet för långa artiklar. Här!

2 kommentarer:

  1. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164701994 rätt bra

    SvaraRadera
  2. Tja, det kan den nog vara.
    Ett problem bara.
    "passar med iPod Nano/touch"... och där går den bort. Jag kör iPod Classic. Old School. Och med mer lagring än vad Töuch kan erbjuda....
    ...och andra sidan kanske man ska vända det till en kul grej, och köpa en separat iPod för utomhusbruk.
    Hmmmmmm...

    SvaraRadera