Metalbloggens samarbetspartner:

onsdag 20 juli 2011

Har man skivan då?

R2 är en kul typ.
För ungefär en månad sen ställde han en fråga till mig - nämligen den om när man "har en skiva".
Alltså, om man har den elektroniskt, räknas det då?
De sanna puristerna säger väl antagligen att om den inte finns på vinyl så finns den inte, men låt oss i alla fall hålla oss till fysiskt exemplar.
Det är en bra fråga, tycker jag.
Jag har massor av skivor som inte finns fysiskt. Promos, kopior och skivor som jag av en eller annan anledning tappat bort - men som lever i min dator.
Anthrax är nog dte bästa exemplet. Där har jag i iTunes följande skivor:


  • Big 4 "Live From Sofia"

  • "The greater Of Two Evils"

  • "Persistance Of Time"

  • "Sound Of White Noice"

  • "State Of Euphoria"

  • "Stomp 442"

  • "We've Come For You All"

I skivhyllan står dock enbart "The Greater Of Two Evils" och "Sound Of White Noice".


Okej, låt oss inte fastna vid min tveksamma smak avseende Anthrax, men visst är det enklare med exempelvis "Spreading The Disease". Den har jag ju varken eller, så på frågan om jag har den kan jag lätt svara: NEJ!


När "har man" alltså skivan?


Dessutom frågade R2 en annan sak, lite på samma tem. När slutar man köpa skivor med ett band eller en artist bara för att? UDO var offret denna gång, vars "Rev-Raptor" är okej men inget annat.


För min del hade det nog räckt med att kolla in omslaget.

Fy bubblan vad fult!!!

7 kommentarer:

  1. Man har skivan när man har skivan.

    Finns det de som anser att de äger en skiva, om de har en nedladdad låtlista, då ska jag peka på honom eller henne och säga: där har du anledningen till att inga skivor säljs. Grattis någon.

    SvaraRadera
  2. Jag är anti-materialist och köper enbart de skivor jag vill för att stödja artisten ifråga (även om de sviniga skivbolagen snor det mesta av pengarna så känns det bra iaf att ha en skiva med ett band jag följt sedan barnsben). Jag har inte en enda vinyl trots att jag funderat på att börja samla, innehar runt 200 cd-skivor och runt 500 på datorn för att den musiken jag lyssnar på dagligen och kanske 70 % av min tillvaro utgörs av portabel musik på vägen i min iPhone.

    SvaraRadera
  3. Du har en fil på din dator som betingar inget som helst (samlar)värde e.t.c. Du äger först en skiva när du har ett fysiskt exemplar som betingar ett (samlar)värde beroende på b.l.a. press,upplaga e.t.c.

    SvaraRadera
  4. Sv:1
    Helt rätt Metal Town skulle flyttat in i Ullevi. Jag skulle vilja återuppta det gamla Monsters of Rock conceptet som på Råsunda eller liknande stor arena med scenen på långsidan så sittplats kommer nära. Kunde ju börja vid 12.00 och sedan fortsätta fram till 24.00. Det finns alla bekvämligheter och man behöver inte stå på ett fält/leråker en hel dag och se huvudbandet långt långt borta.

    SvaraRadera
  5. Sv:2
    Outworld är grymt bra! mäktig sångare i Carlos Zema

    SvaraRadera
  6. Men om man får frågan, har du den skivan? Då ska man svara nej om man fått en kopia eller laddat ner, men om man köpt en skiva på tex itunes, har man den då?

    SvaraRadera
  7. Eller ännu mer - om man en gång i tiden köpt den fysiska skivan men tappat bort den och bara har den elektroniska versionen kvar?

    SvaraRadera