Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 16 april 2011

I Backspegeln: Topplistan 2009

2009 framstår, när man kollar in det årets 12 bästa plattor, som ett grymt musikår. Idag är det därför dags för en lite annorlunda backspegel, en där topplistan granskas. Översta bilden är också den platta jag hade som nummer ett. Mastodon "Crack The Skye" är en skiva som faktiskt dessutom har växt än mer efter att den kom - den verkar inte gå att spela sönder! Jag vet att jag velade en massa om jag skulle ha den på nummer ett eller nummer två, men såhär i efterhand kan jag konstatera att det var helt rätt att placera den som etta. Värdig vinnare, och bästa 2009. Trots att även tvåan Amorphis "Skyforger" också var bra, men det är faktiskt lite som R2 sa häromdagen. Den går att spela sönder. Bra skiva, bra band (som antagligen kommer explodera till superstardom snart) - och du hittar recensionen här.
Som trea hade jag svenska ynglingarna Tribulation. Jo, jag vet att plattan "The Horror" egentligen kom 2008, men det var precis i slutet av 2008 och den gick knappt att få tag på förrän i början av 2009... Nå, detta kan vara en av de bästa dödsmetallplattorna på år och dar, och den spelas faktiskt frekvent fortfarande. Hållbarheten höjs med hjälp av de små detaljer som fyller plattan till bredden. Inte recenserad, men den var faktiskt denna bloggs första Veckans Tips!

Topp tre alltså. Är jag nöjd med denna trio?

Nja. Sådär.

Bra skivor allihop, helt klart. Inte tu tal om det.

Kruxet är bara att jag hade detta knippe på de efterföljande platserna...:



Pearl Jam "Backspacer"


I alla fall den översta plattan borde ha knuffats upp ett pinnhål eller två om man dömer efter hur mycket spelningar den haft. Jag gillar verkligen den skivan. Skarpt.

Idag hade jag nog placerat den som trea. Minst...


I den senare delen av listan så hittar vi guldkorn som exempelvis Immortals "All Shall Fall", Baroness "Blue Record" och Ghost Brigade "Isolation Songs".

Bra skivor allihop, och värda sin plats.

Jag spelar dem ofta, och skulle ha dem på topplistan nu med!


Däremot - det finns skivor som jag idag inte skulle ha på Topp 12.

Katatonia "Night Is The New Day" har faktiskt, i ärlighetens namn, inte fått speciellt mycket spelatid alls, och den är inte en av de 12 bästa skivorna som kom 2009.

Då saknas istället plattor som Kreator "Hordes Of Chaos". Och just utanför listan skulle jag nog ha Heaven & Hell "The Devil You Know" och Candlemass "Death Magic Doom"...


Annorlunda Backspegel. Men kul. Såhär såg förresten Werocks skribenter på året - hur såg din lista för 2009 ut?

2 kommentarer:

  1. Jag håller inte med dig om en enda skiva. 8)

    Du nämner Kreator. Jag hade den som skiva tre, typ.

    Bäst var Cannibal Coprse Eviceration plauge.

    http://fredrik-d.blogspot.com/2011/04/jonas-sjostedt-masthugget-moskva-madrid.html

    Det är mig ni ska lyssna på ;)

    Ändå, grattis till silvret. Du kommer att kunna glädjas över det då sorgen släppt.

    SvaraRadera
  2. 1.KISS - Sonic Boom
    2.The Agonist - Lullabies for the Dormant Mind
    3.Lamb of God - Wrath
    4.W.A.S.P. - Babylon
    5.Megadeth - Endgame
    6.Arch Enemy - The Root of all Evil
    7.Stratovarius - Polaris
    8.Heaven and Hell - The Devil You Know
    9.Rammstein - Liebe ist fur alle da
    10.Europe - Last Look At Eden

    SvaraRadera