Metalbloggens samarbetspartner:

torsdag 28 april 2011

Blogg I Fokus: The Great Nasuea

Vi säger väl som Hjert Fylking?
ÄNTLIGEN!
Blogg I Fokus Återvänder, och det med en högkvalitativ blogg både vad gäller innehåll och frekvens. The Great Nausea bjuder på Toms S i högform, och det är en blogg jag följer mer eller mindre slaviskt. Det blandas friskt bland personliga reflektioner, iaktagelser av omvärlden och renodlade musiktips, alltid serverat med ofelaktigt inspirerande text.

1) The Great Nasuea... det är ett vansinnigt tufft namn. Jag vill gärna tro att det kommer från At The Gates, men jag har oftare fel än rätt. Berätta, varifrån kommer namnet, och varför upphörde din förra blogg till förmån för denna?
Jag har haft en del bloggar genom åren. Ett tag körde jag en privat blogg parallellt med en där jag bara publicerade allt mitt arbete utan någon personlig förankring. Det blev lite hattigt så jag valde att slå ihop dem och skapa en tydlig trademark. Titeln kommer från en låttext jag skrev för några år sedan. Tyckte att namnet var passande även för bloggen och ett framtida kängpunkband. Det stämmer att inspirationen kommer från At The Gates men samtidigt ville jag ha en punkig och blasfemisk touch och i The Great Nausea tycker jag bägge ryms. Loggan hjälpte en designerpolare till med och ska illustrera innehållet i bloggen.

2) Jag läser personligen din blogg för att få inspiration inom musik (tack för Agalloch, till exempel!), samt läsvärda och roliga nedslag i det privata i en enda skön röra, men vad har du själv för filosofi och tanke med bloggen? Vad hittar man där?
Tanken är att bloggen ska spegla min dysfunktionella personlighet och vara kontrastrik. Det är medvetet högt och lågt mellan inläggen och följer lite av min ideologi att vi inte är en och samma människa. Jag har flera sidor jag väljer att visa upp beroende på vad för människor jag stöter på i livet. Ibland känner jag för att ge mer av mig själv och dyker ner i djupare frågeställningar. Ibland är jag bara less på allt och då blir det kortare och provokativa inlägg för att väcka reaktioner hos andra. Väldigt ofta vill jag bara dela med mig av bra musik och mitt journalistiska arbete. I mångt och mycket är det en ventil för all frustration jag känner för vår efterblivna ras och samhället i stort. Hade jag inte haft bloggen för att lufta mina åsikter hade vi fått en ny Columbine, haha.

3) Du skriver en hel del annat också, mer eller mindre professionellt. Är det inte svårt att ha "riktiga" åtaganden parallellt med en lekstuga som en blogg? Drabbas du av skrivkramp ibland, eller driver det ena det andra?
Visst kan jag drabbas av bristande kreativitet men det finns tillräckligt mycket skit ”out there” som får igång mig och jag känner mig inspirerad att skriva dagligen. Men mycket av det jag gör går hand i hand och det ena föder det andra. Just nu har jag valt att fokusera på min utbildning och mina journalistiska åtaganden och har därför lagt de poetiska inslagen åt sidan. Trist då det är en av många saker jag brinner för, men just nu är jag rätt tom på inspiration.


4) Vilket är ditt bästa inlägg, enligt egen utsago? Svårt fråga? Okej då... vilken typ av inlägg är de roligaste att skriva då?
Personligen vet jag om att jag kan vara rätt barnslig med mina provokativa inlägg och att nivån inte alltid är hög. Men jag tillåter mig själv att ha det eftersom jag får en kick av det och kan helt plötsligt kontra med någon insiktsfullt. Med det sagt så föredrar jag att skriva djuplodade inlägg. Jag blir mer inspirerad att skriva något vettigt i motgångar och mina egna favoriter är inlägget om min mormors bortgång men även om hur mycket Bukowskis böcker har betytt för mig. Jag skulle gärna vilja se lite mer kontroversiella debatter. Så, gå in och provocera mig, haha!


5) På tal om inspiration, var hittar du själv den? Vilka bojar har du i cyberrymden?
YouTube, vanliga svensk journalistik och människors bristande intelligens. Mest vanligt är nog helt triviala företeelser i vardagen som kan få mig provocerade. Det mesta kommer jag på under mina sömnlösa nätter när hjärnan går på högvarv.


6) Snart är vi halvvägs in i 2011. Perfekt läge att stanna till och fundera lite! Här följer några snabbisar...

A) Vilken skiva är bäst så här långt?

Graveyards ”Hisingen Blues” är ohotad etta so far!

B) Vilken skiva ser du mest fram emot?

Morbid Angels nya och förhoppningsvis Neurosis om de hinner släppa den innan årsskiftet.

C) Festivaldags snart... vilken av alla de svenska rock'n'roll-spektaklen har lyckats bäst med sin line-up i år?

Metaltown blir det med största sannolikhet. Peace & Love har också många intressanta band men även en hel del skit. Getaway lockar också med en relativt bra line up. Muskelrock har ju Pentagram bokade nu också. Gaaah! Så många alternativ!

D) Det är omöjligt att sätta sig in i all musik som finns. Vad har du på din "att kolla upp"-lista för tillfället?
Det är störtomöjligt. I synnerhet som jag likt en tvååring trotsar allt nytt som kommer min väg. Jag börjar bli less på att allt låter så triggat, mekaniskt och opersonligt. Graveyard och Electric Wizard är bra exempel på ”nya” band som lyckats få sin musik att låta fräsch och tidlös 2011. Annars söker jag mig bort från allt nytt och är inne i en retroperiod nu. Återupptäcker alla Black Sabbaths skivor med Ozzy bakom micken och även Led Zeppelin på nytt. Pentagram och Saint Vitus är andra band som ligger på listan. Gammal old school hardcore från Poison Idea, Suicidal Tendencies och Black Flag blir det också. Sedan har jag även en liten revival med Morbid Angel, Darkthrone och Entombed på nytt.


7) Okej, tillbaka till det där med ditt andra kneg. Alltså, det som är mer på "riktigt". Där du intervjuar folk. Låt oss säga att jag är jultomten och Jesus farsa i en och samma person, och jag kan ge dig en önskeintervju med en död eller levande person. Vem?
Efter att ha sett det ökända klippet när Henry Rollins blir intervjuad av en snorunge och beter sig lite väl mycket som ett arsle, blev jag otroligt peppad på att få prata med honom. Han är iofs lugnare på äldre dagar men jag skulle vilja vara den i den här snorungens skor och få känna på hur det kan vara att bli så duktigt stekt.


8) Okej, sist ut i frågebatteriet... vad kan vi få se på The Geat Nasuea under det kommande året?
Ännu mer juvenila utsvävningar och ännu mer djup. Ännu mer av det som jag redan gör. Så fort inspirationen kommer tillbaka och jag känner mig redo ska jag börja publicera mina dikter igen.

Förhoppningsvis kan jag bjuda på några överraskningar också…

Okej - vad väntar du på?

Gå in själv och kolla in härligheten. Siten finns här!

(Jasså, du vill veta mer om Blogg I Fokus istället? Jojo, det finns fler sådana. Jag har gömt dem i arkivet...)

5 kommentarer:

  1. Jävla sjukt kille den där Tom. Polack är han oxå! Tackar för frågorna ännu en gång!

    SvaraRadera
  2. Vad är det här för skit? The great åsa?

    8)

    En mycket bra blogg för övrigt. Lågt till tak. Sånt älskar jag.

    SvaraRadera
  3. Håller med att det är en bra blogg. Mycket välskriven.

    SvaraRadera
  4. Lågt till tak?? Hahahaha.

    SvaraRadera
  5. Underbart att få läsa om denna odödliga kategori som du har på bloggen.

    SvaraRadera