Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 17 oktober 2010

Live!: Scorpions "World Wide Live"


Tyska hårdrockarna Scorpions har under detta år aviserat att de lägger av, och gör det med avslutsplattan "Sting In The Tail".
Personligen ska jag inte minnas dem för det, eller ens för de senaste 15 åren, typ.
Mitt minne av Scorpions kommer från tiden när bandet var ett riktigt hårdrocksband som kryddade rock'näroll-skivor med ballader som skulle komma att bli klassiska, och finns det bättre sätt att hylla ett band än att kolla in vad de går för live?
Knappast.
Alltså är det dags för en rätt gammal platta i Live!-serien nu, "World Wide Live" från 1985.
15 låtar på en CD, det ger utrymme för exakt noll bullshit, och det äör precis vad som finns här - till och med när bandet ska jamma på "The Zoo" så skrapar man ihop en låt som blir 5:46 lång, med andra ord ingenting.
Låtmaterialet är dessutom starkt.
Öppningsspåret "Coming Home" låter fantastisk och sångaren Klaus Meine har här rejält tryck i pipan - sen radar bandet upp en präktig hitkavalkad! "Blackout", "Bad Boys Running Wild" (som jag i min ungdom fick för mig hette "Bad Women In Wine", en titel som förstås hade varit bra mycket roligare!), "Big City Nights", "Rock You Like A Hurricane", "Dynamite"...
Klassisk melodiös hårdrock av yppersta kvalitét!
Naturligtvis får du även lite ballader, men de tillåts inte såsa ner hela plattan utan lyfter den snarare på ett rätt bra sätt. "Still Loving You", förstås, samt "Holiday" som följer på varandra i mitten av skivan ger en naturlig paus innan avslutningen.
Så, ska du minnas Scorpions och hedra deras bidrag till den internationella scenen föreslår jag att du gör det med en riktig klassiker - "World Wide Live"!

3 kommentarer:

  1. Bad women in wine... :D Klockrent! hahaha

    Hur som haver, denna skiva är skitbra! Det blir till att dra fram den då vinylspelaren samt samlingen är på samma platts.

    SvaraRadera
  2. Lätt att glömma att Scorpions faktiskt var ett ganska hårt rockband... ska nog införskaffa mig ett ex av plattan.

    SvaraRadera
  3. Lite synd att den är så publikmixad. Som tonåring förstod man inte att det var reglagens som vreds upp, utan man tyckte det var coolt att publik emellanåt skrek så att de hördes.

    Jävligt bra platta vilket fall som helst!

    SvaraRadera