Metalbloggens samarbetspartner:

söndag 15 augusti 2010

Recension: Soulfly "Omen"


Max Cavaleras egna band Soulfly är rätt trista.
Så är min tanke om bandet, utan att egentligen ha hört dem innan åretssläpp "Omen".
Förvånande nog så visar det sig att den här skivan inte bara lurat till sig en massa spelningar, utan faktiskt är väsentligt bättre än jag förväntade mig. Visst, fortfarande finns en del rätt trista partier (när bandet bara matar på i ganska högt tempo så låter verkliga alla låtar helt likadana), men på det hela taget är detta en angenäm överraskning som jag får tacka R2 för att jag inte missar.
Bäst är det när bandet drar ner lite på tempot för att prioritera tyngd.
Då låter det närapå som när Slayer gör samma sak, en grej jag alltid varit svag för! Inledande "Bloodbath & Beyond" börjar ursinnigt och, faktiskt, lite stereotypt för mina förutfattade meningar, men runt 2 minuter in i låten så bryts allt av och blir svängigt och rätt bra, och efterföljande "Rise Of The Fallen" är nu plattans bästa spår.
Och så fortsätter det, med rätt många höjdpunkter ("Kingdom" har t ex en grymt bra vers och en ganska svag refräng) och en del dalar. Dessutom får vi gästsång som är kul... jag menar, Tommy Victor från Prong gästar på "Lethal INjection". Prong är kultigt!
Max uttalar fortfarande engelskan så att man ibland undrar vad han sjunger, men det är ju liksom en del i hela konceptet, så det kan man ta.
Skivan som helhet är kanske inte riktigt lika bra som Cavalera Conspiracy som kom för nåt år sen, men trots det så finns där något som gör att jag plockar fram den i konkurrens med en hel del annat. Fick jag önska så hade jag förstås önskat dels att låtarna var jämnare, och dels att upplägget på skivan var annorlunda (vi får ex två instrumentala låtar på varandra, liksom en cover på egna låten "Refuse/Resist" på slutet) med lite större spridning.
Nå, petitesser.
Bästa Låt är som sagt "Rise Of The Fallen", och betyget blir en ganska solid 3:a!
Du hittar Soulfly på nätet här, samt på Spotify!
Solufly "Omen" - 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar