Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 31 augusti 2010

Blogg I Fokus: JonteRoyals Kritiska Röst i Etern

Tada!
Det är dags för ett av bloggens populäraste inslag att återvända från sommardvalan - Blogg i Fokus är tillbaka with a vengeance!
Först ut är en blogg som för min del är ganska ny. Jag har följt den sen ägaren och skribenten återvände till ärans och hjältarnas hemland Sverige i vintras/våras, och här finner jag i stort sett alltid välskriven och eftertänkt läsning. Det är långa artiklar som lockar mig här, med resonemang att fundera på och låta sjunka in. Kvalitet kontra kvantitet, om man ex jämför med den blogg du besöker just nu... :)

Jonteroyals Kritiska Röst i Etern - eller kort och gott Jonteroyal. Var kommer namnet ifrån, och vad hittar man på bloggen?
Angående namnet är det så att jag först skapade en blogg som kort och gott hette jonteroyal.wordpress.com (den finns inte längre kvar). Där skrev jag om i princip allt. Efter ett tag ville jag ha en plats där jag enbart skrev om musik (mestadels recensioner) och så skapades bloggen med internets absolut fånigaste namn. Att jag valde namnet JonteRoyal (så ska det skrivas :)) beror på att jag, som den militanta antirojalist jag är, ville ha ett fånigt namn som jag, och mina kompisar, kunde skratta åt. Sen har jag ett rätt stort ego så royal kändes befogat.
Från början var bloggen till enbart för musik - längre recensioner - för att sedan ett tag spreta mellan musik, samhällsfrågor och mer personliga saker. Efter mitt halvår utomlands - då bloggen las på is - så bestämde jag mig för att låta den enbart handla om musik igen. Eftersom jag är en obotlig åsiktsmaskin så ledde det till att jag var tvungen att skapa en blogg till, jonteroyal.blogspot.com, där jag orerar om samhällsfrågor och annat.


Varför bloggar du? Vad är det roligaste - och tråkigaste - med att uttrycka sig på det sättet?
Jag älskar verkligen att skriva så det är det huvudsakliga skälet. Att det sedan handlar om musik, politik, religion etc. är bara naturligt då det är vad jag är intresserad av. Roligast med bloggandet är kommentarer man får, negativa kan ibland vara ännu roligare än de positiva . Tråkigaste är väl när man inte har inspiration och slänger iväg nåt skitinlägg bara för att, och sedan blir förbannad på sig själv tre sekunder efter publicering. Men det har jag försökt sluta med.

Har du någon speciell filosofi när det gäller inlägg? Bland annat kör du just nu serien 00-talet in musica... är det en "typisk" serie inlägg?
Har egentligen ingen bestämd filosofi men försöker få till lite längre inlägg, hellre än få korta. Jag uppskattar verkligen att läsa långa, nördiga, texter om musik och försöker åstadkomma det själv så gott jag kan. "00-talet in musica" är ett exempel på min fetisch för listor. Har ju tidigare gjort en om de bästa skivorna mellan 2000-2008 samt Metallicas 10 bästa låtar. Älskar att ha ett listprojekt på gång, även om det ger mig lite ångest då jag sällan har tid.

Du skriver en hel del annat också, bland annat är vi kollegor på Werock.se - hur hinner du med allt? Och var kommer inspirationen ifrån?
Jag hinner inte med! Tar mig alltid vatten över huvudet vad gäller Werock och får panik tre dagar innan deadline eftersom jag, dum i huvudet som jag är, åtagit mig att skriva tre, fyra recensioner varje månad. I de lägena får bloggen stå tillbaka, så min brist på disciplin inte ska drabba resten av skribenterna på Werock.
Inspiration har jag för det mesta, det är oftast bara en fråga om tid och ork. När man jobbat 8 timmar, lagat mat, träffat några kompisar, bråkat med CSN och letat lägenhet som en dåre så kan det ibland kännas aningen mastigt att skriva ett inlägg på bloggen . Sen är jag fruktansvärt dålig på att ta det lugnt vilket leder till att jag alltid har en miljon saker på gång. När det är frekvent med inlägg så kan man vara rätt säker på att jag är småsjuk och uttråkad till max.


...jag tycker 2010 verkar bli ett helt enormt bra musikår. Men vad är bäst so far, anser du? Och vad är hetast för stunden i det "kritiska" hemmet?
2010 har, precis som du skriver, varit ett helt fantastiskt musikår. Eftersom jag var borta till april så missade jag inledningen och fick i efterhand upptäcka guldkorn som senaste Rotting Christ och Dark Tranquillity. Tveklöst bäst detta år är självklart Khoma "A Final Storm", som också bjöd på en fantastisk konsert på Debaser i slutet av april, följt av Watain. High On Fire har också levererat en brutalt bra skiva. Kul också att Nicke Andersson är tillbaka i god form med nya Imperial State Electric.
Enda stora besvikelsen så här långt i år tycker jag Nevermore står för. Där hade jag förväntat mig mer. Även nya Kent (ja, jag är toksåld på deppkillarna) är lite av en besvikelse tyvärr.

Hetast just nu: W.A.S.P har fullständigt snöat in på igen den senaste månaden - framförallt "The Headless Children" och "The Crimson Idol". Men av årets skörd plattor är det nog Watain som spelas mest nu. Och så senaste Soilwork - som jag börjar gilla mer och mer.

Bloggande. Finns det några guldkorn du kan dela med dig av? Vilka bloggar följer du själv, och varför?
Oj, nu kommer det väl bli lite klubben för inbördes beundran här men låt gå.
Din blogg läser jag regelbundet eftersom du är engagerad, tipsar om jävligt mycket bra musik samt har en imponerande aktivitet. Jag förstår verkligen inte hur du hinner med. What is your secret?
(Rebellängeln svarar - det finns ingen hemlighet. Jag är lite störd, helt enkelt, och det i kombination med en mycket förstående familj gör att det alltid ballar ur fullständigt när jag tar mig för något. Kallas nog missbruk i andra sammanhang, kanske?)

blasphemedia.blogspot.com är en annan blogg jag följer med glädje. Väldigt bra skrivet, och en professionell touch över hela bloggen.

kimkahn.blogspot.com är en annan jag uppskattar, framförallt eftersom hon, som hon själv uttrycker det, enbart skriver om bra saker. Ganska uppfriskande då vi andra (kanske mest jag, men ändå) gärna kritiserar saker till höger och vänster. Sen var det genom henne jag blev skribent för Werock.

canthateenough.blogspot.com är en blogg som bara inte får missas. Precis allt mellan himmel och jord behandlas, ingen pardon visas någon och språket är fan det bästa i hela "bloggosfären".

Sen bör man också kolla upp: regnavrede.blogspot.com, metalbibliotikarien.blogspot.com, shadowsofthenorth.blospot.com samt massa fler som jag inte kommer på just nu. Men klicka på länkarna hos de bloggar jag nämnt så hittar ni väldigt mycket godis.

Följer även flertalet bloggar som inte har med musik att göra men de lämnar vi därhän i detta forum tycker jag.


Om du fick välja 3 band som du kunde ta med på en öde ö - vilka blev det då? (ja, de får förstås ta med utrustning för att kunna underhålla dig live så mycket du vill, after all så är det du som blir kung på söderhavsön. Ungefär som Pippis pappa!)
Haha, kungen av söderhavsön. Man tackar!
Intressant fråga förresten, har många gånger funderat över 3 skivor att ta med men inte hela band. Nu blev det svårt. Skulle nog vilja ha med Rammstein, då de kan bjuda på en show så grym att jag aldrig tröttnar. Kan vara skönt i min ensamhet. Sen skulle gärna Converge få hänga på och peppa upp mig med tokmangel från och till. Det skulle uppskattas. Sen tycker jag att man kan väcka Townes Van Zandt från de döda och ge honom en "one-way-ticket" till min ö. Då har jag någon som kan sitta vid lägerelden och leverera akustiska guldkorn.


Mindre etablerade akter då... Var hittar du information och tips om ny spännande musik för egen del?
Måste tyvärr erkänna att jag blivit ganska dålig på att leta upp oetablerade gäng. Får ju tips genom alla bloggar jag nämnde där uppe. Prenumererar även på Close-Up (som ÄR bättre än SRM, vad än folk säger) och får tips därigenom. Försöker hålla koll på metalcentral.net och ha något öga på blabbermouth när jag kommer på det. Förr gjorde jag timlånga dykningar på myspace, vilket var jävligt skoj, men har inte gjort det på länge. Bättring där Jonte!

Till sist - finns det någon fråga jag verkligen borde ha ställt till dig - och vad skulle svaret ha blivit?
Hmm... svårt. Har fått ett antal mail genom åren där man gnällt på att jag överanvänder svordomar så kanske en fråga om det? Svaret hade blivit att jag helt enkelt uppskattar kraftuttryck, gärna i skriftform, då det förstärker och gör språket mer levande. (Sen har jag läst någonstans att människor som svär har en tendens att bli tagna på mer allvar. Det borde nån berättat för mina mellanstadielärare, kan man ju tycka ;)).

Tackar ödmjukast för att jag fick vara med i serien. Grymt kul.

Tack själv JonteRoyal, härliga svar och en bra återstart av serien Blogg I Fokus, tycker jag. Se till att inte missa själva siten bara... !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar