Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 29 maj 2010

Blogg i Fokus: Mr MASA Made OF Metal

Det var ju ett tag sen, men nu är det dags igen - att kika lite mer på en av de bloggar som Rebellängeln håller koll på, och höra vad dess skapare säger om livet i allmänhet och bloggandet i synnerhet.
Den här gången har turen kommit till Mr MASA, Made Of Metal, en blogg som jag följer frekvent och finner en hel del nöje i, framförallt när det gäller konsten att skapa nedräkningar deLuxe. Dessutom gillar jag ägarens uppenbara kärlek till klassisk heavy metal och power metal, det är för mig härligt uppfriskande med en lite "enögd" blogg som inte trasslar in sig i allehanda sub-genres. Ja, som jag gör själv, alltså.
Med andra ord - vad säher Mr MASA själv om livet?

Mr MASA, Made of Metal - vad hittar man på din blogg?

Oj. Everything between Heaven and Hell egentligen. Mest skriver jag dock om hårdrock av det melodiösa slaget. Jag skriver om viktiga nyheter i metalvärlden och då och då recenserar jag någon ny skiva också. Men jag skriver bara om sånt som intresserar mig. Om man vill läsa om blodig, extremt våldsam och satanistisk hårdrock så är min blogg helt fel ställe.

Då och då försöker jag även slänga in lite som inte handlar om metal.
Jag har till exempel skrivit två inlägg om två av mina favoritböcker och nu när valet närmar sig skulle jag inte tro att det är otroligt att något sådant hamnar på bloggen också.

Du är en fena på att köra nedräkningslistor, alltså "de 10 bästa....". Listor är förstås alltid kul, och då måste man fråga... vilken lista har varit roligast att göra? Ballader? Videos? Och - här kommer en riktigt svår följdfråga... vilka är de FEM bästa grupperna du vet?

Kul att du tycker att jag är en fena på det! Jag är själv ganska nöjd med de två (eller ja... en av dem är ju inte avslutat ännu) listor jag gjort hittills.
Det är svårt att välja någon som varit roligast.

Men om jag måste så skulle jag nog säga att det är den listan som jag håller på med nu, om balladerna, som är den skojigaste. Mest för att jag nu börjat komma in i formatet men också för att det är lättare att analysera vad som är "bra" när det gäller musik, tycker jag i alla fall.

De fem bästa grupperna? Detta kan vara en av världshistoriens svåraste frågor. Men jag har försökt besvara den i alla fall.


1. HammerFall (det band som fick mig att börja lyssna på metal är självklart min nummer 1)

2. Helloween (Power Metal legender, nästan oöverträffade inom genren)

3. Edguy (det andra metal band som jag började lyssna på. Tobias Sammet är kung!)

4. Iron Maiden (min favorit bland de "stora")

5. Sabaton (först hatade jag detta band. Men med tiden har de växt till ett av mina favoritband)


Ja, när man läser din blogg så framgår ganska tydligt att melodisk heavy metal & power metal står högt i kurs. Har du några härliga tips att ge på mindre kända akter för oss som också gillar den typen av musik?

Det finns MÅNGA sådana band som är bra.

Ett exempel är Nocturnal Rites från vårat egna land, som aldrig fått det erkännande de förtjänar. Ett annat Svenskt band som fortfarande är relativt små är Steelwing (dessa tror jag dock kommer att växa sig betydligt större allt eftersom åren går).
Sedan har vi kanadensarna i Icewind.
Ett bra Power Metal band som jag alldeles nyligen upptäckt.
Vi har även tyskarna i Axxis, som funnits sen slutet av 80-talet men aldrig riktigt breakat...

Tillsist måste jag slå ett slag för Blaze Bayley. Han har gjort två fantastiska skivor i rad nu och han förtjänar helt klart betydligt mer uppmärksamhet än han fått.

Bloggande, det är ju ganska stort numera. Så, vad har du för filosofi när det gäller ditt bloggande och dina inlägg? När skriver du, och om vad?

Jag försöker ha samma filosofi som Jerry Sienfield hade när han gjorde sin klassiska tv-serie; nothing!

Jag tror att om man överanalyserar allt man skriver så blir det tillslut väldigt opersonligt och tråkigt. Men jag har några riktlinjer, en sak är att jag aldrig har haft med mitt riktiga namn eller någon bild på mig. Jag skriver även ytterst lite om mitt privatliv. Jag tror att det skulle kännas ytters märkligt om jag lämnade ut hela mig på en blogg. Så därför försöker jag alltid att vara relativt anonym på min blogg. MEN ibland så slänger jag in lite mer personliga saker för att göra det hela mer spännande.

Vilka bloggar följer du själv? Finns det några guldkorn som du kan tipsa om?
Detta är en skojig fråga och innan jag besvarar den vill jag säga att jag ALDRIG läste några bloggar själv förrän efter jag själv bloggat i cirka ett halvår. Numer följer jag ungefär 9 stycken bloggar mer eller mindre aktivt. En av mina favoriter är denna blogg ;-) Men annars så gillar jag bland annat:

Ztizzie (http://ztizze.blogg.se/)

En skön snubbe (av en ålder som jag inte känner till, men jag TROR att han är mellan 30 och 50 år) som skriver om hårdrock. Han har ett väldigt bra skriftspråk och han skriver, oftast, väldigt intressanta saker. Helt klart läsvärt.



Grimgoth (http://grimgoth.blogg.se/)

Jag skulle gissa att detta är en av de största metalbloggarna out there. Och jag förstår varför. Välskrivet och intressant. Även fast jag inte alltid håller med...


Miranda Hårdrock (http://aerime.blogg.se/)

Cool metaltjej från någonstans neråt göteborgstrakten till som bloggar om... håll i dig nu... hårdrock! Oftast välskrivet och intressant är det också. Dock kan jag tycka att hon är lite dålig på att uppdatera just nu :-P



Baron La Croix (http://baronlacroix.blogg.se/)

...bloggar egentligen inte längre. Numer driver han den väldigt intressanta sidan http://morbidunderground.webb.se/. Kände att jag behövde tipsa om den också! Fantastiskt initiativ!

Okej, näst sista frågan... vilken musik är bäst just nu? Vad snurrar i din spelare, och vad har varit bäst hittills i år?

Just nu är det faktiskt, tro det eller ej, Status Quo Live at Montreux som rullar i skivspelaren. Annars är det just nu mycket Sabaton (jag har ännu inte köpt deras nya skiva dock...) och såklart skivor med herr Dio på sång... R.I.P

Bäst hittills i år är såklart de två nya Avantasia plattorna, The Wicked Symphony och Angel of Babylon. FANTASTISK musik! Jag är helt tagen och uppmanar ALLA som har det minsta intresse för metal och rock att lyssna på dem!

Till sist - skivåret 2010 ser ut att bli fantastiskt, liksom festivalsommaren. Vad ser du mest fram emot för egen del? Du har ju nedräkning till en del spelningar på din sida, men vilka skivsläpp lockar mest?

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har någon jättestor koll på vilka skivor som kommer ut under sommaren. Senare däremot ser jag väldigt mycket fram emot Helloweens och Iron Maidens kommande plattor. Jag tror väll även att det snart börjar bli dags för både Alice Cooper, Edguy och HammerFall att spela in nytt snart. Och det ser jag väldigt mycket fram emot!


Det var allt för mig! Tack för uppmärksamheten!

Tack själv MASA, och fortsätt blogga! Gillar du MASA och liknande musik så rekommenderas helt klart ett besök på siten. Dessutom kan jag avslöja att han dyker upp på den här bloggen mer under kommande månader, då som del i panelen av "3 Röster.."

Det blir nåt, eller hur?

1 kommentar: