Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 1 maj 2010

Blogg i Fokus: Metalfilm

Serien där vi kikar lite närmare på andra bloggar går vidare - denna gången norrut då vi landar hos Metalfilm. Det är en blogg som jag personligen följer regelbundet, och där de flesta inlägg är läsvärda och informativa. Det ger mig också bra uppslag och åsikter om främst sköna DVD'er, och dessutom gillar jag den fullständiga och förbehållslösa kärleken till bandet Bolt Thrower som författaren SheerFaith ofta ger uttryck för... :)


Hej SheerFaith - din blogg har det briljanta namnet Metalfilm, vilket antyder att man hittar inlägg om metal & film. Stämmer det, och vad är du för filur?
Jag är en 34 årig norrlänning som egentligen är en stor nörd, på ett positivt sätt.
Jag har två stora intressen, det är film och metal så givetvis så blev namnet på min blogg MetalFilm. Nu har jag inte så många inlägg om film utan mest om metal men jag är filmvetare och har arbetat flera år inom filmbranschen och kan nog anses vara en filmnörd också.
Det som karakteriserar en nörd är att man samlar och till varje pris söker information om det man är intresserad av, i mitt fall tung metal och filmer gjorda av speciella och ibland ovanliga regissörer.

Vad har du för filosofi när det gäller inlägg? Finns det fasta avdelningar, har du några speciella saker som triggar dig till inlägg?
Jag skriver när lusten faller på och det blir oftast när jag läser eller hör något spännande. För något år sen så skrev jag om världens bästa filmer men jag tror att det bara blev två eller tre inlägg under den rubriken.
Jag förbereder inget utan det blir som det blir, det som sker i livet färgar mina inlägg.

Bloggande, det är ju en skum företeelse... vad tycker du är roligast med det? Tråkigast?
Roligast är att det faktiskt finns folk som läser det man skriver och att läsa andras bloggar. Någonting tråkigt kommer jag inte på.

Om man läser lite om dig så står det att du gillar Laphroaig. Rööökig whisky. Jag gillar också whisky, fast jag är lite mjukare och föredrar dem lite mer smooth... Berätta, vad tänker du om just whisky?
Livets vatten... När man dricker en rökig whisky känns det som om man insuper en bit historia. Vattnet har runnit genom torven och omsorgsfullt destillerats för att sedan lagras på fat. Jag tycker inte bara om rökig whisky även om jag anser att Laphroaig är i en klass för sig. Favoriterna heter:

Laphroaig

Scapa

Midleton very rare 2008 (svinigt dyr men prova om du får chansen)

Caol Ila

Highland Park

När det gäller blended så föredrar jag Irlänskt

Jameson och Tullamore Dew. Tullamore har faktiskt en single malt på 10 år som ej är att förakta.

Jag har läst en del om att du är rätt lyrisk när det gäller bland annat de nya DVD-släppen med AT THE GATES & PRIMORDIAL. Vilka är de bästa hårdrocksDVD'erna? Topp 3, typ?
Anledningen till att jag var lyrisk när det gällde dessa två är enkla. At The Gates ÄR det bästa death metal band som någonsin funnits och Slaughter of the soul är den bästa death metal platta som någonsin gjorts. Primordial är ett av mina favoritband och deras dvd är ju så otroligt snygg. Jag antar att jag kommer att bli lika lyrisk om Sleep kommer att släppa en dvd från ATP festivalen 2009. Jag läste att det inte är omöjligt...

Det finns ju mängder med bra dvd släpp men ska jag välja tre så blir det idag dessa.

1: At the Gates – Live Wacken. Jag menar världens bästa band visar vart skåpet ska stå. Lite därför att man faktiskt stod där i publiken.

2: Fields Of The Nephilim - Revelations / Forever Remain / Visionary Heads

Att få chansen att se Fields of the Nephilim lär ju inte vara så stor så det är tur att denna dvd finns. Världens bästa gothrock.

3: Napalm Death – The DVD

Live Corruption giget är ju från Napalm Deaths glansdagar. Så här ska en death/grind spelning se ut.

Följer du själv massor av bloggar? Finns det några guldkorn du kan dela med dig av?
Jag brukar kolla in följande bloggar.

Din

http://granvik.blogg.se/

http://canthateenough.blogspot.com/

http://regnavrede.blogspot.com/

http://idiotensparad.blogg.se/

http://angrierchairs.blogspot.com/

http://kimkahn.blogspot.com/

http://metallbibliotekarien.blogspot.com/

http://blogg.aftonbladet.se/klingdiamond

http://www.themetalinquisition.com/


Till sist.. vilken musik är bäst just nu?
Den senaste tiden har gått i doomens tecken så den platta som snurrat mest har varit den briljanta Dopesmoker med Sleep.

Av de plattor som släppts i år så tycker jag att senaste Rotting Christ är snorbra.

Förra årets bästa platta ”The Great Cessation” av YOB snurrar en del i cd spelaren och den är fortfarande förra årets bästa platta. High on Fires nya är grym

Den platta som jag ser fram emot är Misery Index och givetvis Primordial som eventuellt släpper en ny platta till hösten. Någonting som skulle slå det mesta är om Bolt Thrower skulle få fingrarna ur och ta och släppa en ny platta och varför inte en dvd.

Tack För uppmärksamheten

Och keep up the blogging.

Ja, detsamma SheerFaith - och tack för bra tips. Extra fint att du fortsätter hålla tummarna för mer Bolt Thrower-släpp!

Har du inte kollat in Metalfilm själv så är det dags för det nu - du hittar den här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar