Metalbloggens samarbetspartner:

tisdag 16 mars 2010

Ramblings from an old man

Igår var det ju födelsedag. Fina saker fick man i present också, så uppenbarligen har jag gjort nåt vettigt det senaste året. En skjorta så jag kan räcka min blekfeta lekamen på jobbet, en riktigt härlig bok om whisky med tillhörande provningsglas samt At The Gates fina box "The Flames Of The End". Inte illa, inte illa alls!

Dessutom innebär det att köpstoppet är hävt (jo, vi har så i min familj, man får faktiskt inte köpa saker innan jul eller födelsedag..), och att undertecknad därmed kan ta tag i problemet med den döda iPod:en. Det blir bra, och skönt att ha med sig sin musiksamling igen.

Stort tack alla, för gratulationerna!

För övrigt är det idag bara 2 två veckor innan Opeth står på Cirkus för jubileeumsspelningen. Och jag har VIP-biljett. Fy faaaaaaan, vad jag är lyckligt lottad! :)

Med tanke på hur fort tiden går numera så lär det väl bara smälla till innan man är där dessutom. Och på tal om tid - jag har fått lite frågor om hur mycket tid jag lägger ner på bloggen.
Svaret är förstås att jag inte vet.
Exakt.
Sånt håller man ju inte reda på.
Däremot försöker jag skriva varje dag, och de dagar jag har tid så skriver jag mer. Mest tid tar ju hur som helst lyssnandet (fast det är ju en angenäm tid, förstås). Jag försöker verkligen lyssna in mig på en skiva in den ska recenseras, t ex, och helst vill jag ge den chansen i flera olika spelare och i flera olika omgångar innan jag tycker till.

Och jag fuskar också, skriver saker i förväg för publicering. Långt från allt, förstås, men såna saker som recensioner, Veckans Tips, Remasters och längre artiklar (typ Tvekamper). Dels för att sånt tar lite tid att skriva, dels för att jag vill hålla fasta dagar som en del grejer publiceras - och ibland är jag upptagen en söndag, t ex. Och Veckans Tips kommer varje fredagmorgon - men då är jag på sjået = publiceringen är planerad & schemalagd för att det ska bli kontinuitet.

Det intressanta är ändå att alla inlägg och konstiga infall ploppar upp i min hjärna ändå. Alltså, oavsett om jag skulle blogga eller inte så går min hjärna i spinn, så då kan man ju lika gärna skriva om det. Senaste exemplet är väl den här tanken jag har avseende SM-slutspel i Hårdrock.

Den tanken hade dykt upp ändå, men nu kan jag göra något med den.

Min tanke är att ställa upp ett antal grupper mot varandra och låta alla läsare rösta i respektive "match" för att till slut få fram en final och en vinnargrupp - alltså Sveriges bästa hårdrocksgrupp just nu.

Frågan är bara hur många grupper ni vill ha till att börja med.

8 eller 16? Och vill ni ha en en division väst och en öst, eller en enda rak lista?

Långt inlägg, och allt i en salig röra känner jag. Så, varför inte fortsätta på den inslagna vägen.
Trafiksituationen här i El Stockholmo kan ju ibland få en att vilja gå bananer, speciellt med SL's förmåga att hantera snö (eller, INTE hantera snö om man ka vara korrekt). Här är en talande video för hur vill hantera allt, i alla fall vissa dagar... Detta är taget från Sibirien. Där kan man köra tåg i snö...


7 kommentarer:

  1. Slutspelet borde väl vara 16 lag (det finns ju så många bra), och rak lista känns väl mest rättvist? Frågan som återstår väl är väl ifall bara aktiva band får vara med, eller om "insomnade" storheter likt At The Gates får delta?

    Några givna deltagare bland de aktiva lär väl hur som helst vara:

    In Flames, Dark Tranquillity, Katatonia, The Haunted, Opeth, Mustasch, Dark Funeral, Marduk, Amon Amarth, Hypocrisy, Meshuggah, Candlemass, Entombed och Hammerfall?

    Återstår två wild cards, alltså... ;-)

    SvaraRadera
  2. .. bra fråga - men jag tänkte mig nog bara akter som är aktiva nu. Nytt år, nya vinnare, liksom!
    Till ovanstående akter kan man ju lägga till mina två favoriter Backyard Babies & Sonic Syndicate (som trots min inställning ändå har rätt stora framgångar), samt följande lista:
    Hardcore Superstar
    Soilwork
    Watain
    Bloodbath (fast det är väl kanske mer ett projekt än ett riktigt band..)
    Hypocrisy
    Deathstars
    Tiamat
    Astral Doors
    Sabathon
    Necrophobic
    Cult Of Luna
    Khoma

    ...och säkert några fler band som jag missar..
    Många band blir det - så det lutar åt 16 st i slutspelet i alla fall! :)

    SvaraRadera
  3. Arch Enemy, för bövelen! De borde väl i rimlighetens namn med på listan.

    Hm.
    Jag inser att det kan bli svårt att hitta de 16 grupperna...några bra akter måste onekligen bort!

    SvaraRadera
  4. 16 låter väl bra. Den stora frågan är väl om det bör delas in i genrer eller om det ska vara band gegen band?

    SvaraRadera
  5. 16 låter som en bra start. Detta kan ju bli en riktigt kul grej.

    SvaraRadera
  6. Måste det vara "stora" namn?
    Annars nominerar jag:
    Kongh
    Griftegård
    Evocation
    Switch Opens
    Tribulation

    SvaraRadera
  7. SheerFaith... nja, jag tror det. Ska man se det i sportsammanhang så skulle man kunna säga att de namn du nämner är på väg upp i seriesystemet, kanske? Fast det är klart. Switch Opens tog väl P3 Guld-priset. Det är ju inte okänt...

    CrimsonAnna - det blir en enda röra, tror jag. Däremot kanske startfältet ska bildas av de 1-3 bästa banden inom varje kategori.

    Finns lite att tänka på. Ska göra just det, och fortsättning följer, antingen torsdag eller fredag. Stay tuned!

    SvaraRadera