Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 6 mars 2010

Gästrecension: Lamb Of God på Arenan, 5/3!


Gillade du Pers gästrecension från när Machine Head besökte Stockholm i slutet av januari?
I så fall är det dags att dra på smilbanden igen - här kommer närmligen ännu en gästrecensino undertecknad samme man - denna gång är det Lamb Of God, Job For A Cowboy & August Burns Red som avhandlas! Tack Per - Metalbloggen uppskattar bilderna & texten fantastiskt mycket!

Lamb of God, Arenan, 2010-03-05
Lamb of god från Richmond, Virginia är ett band jag lyssnat på med ett öra ganska länge och tyckt det varit ok men inte mer.

Allt detta ändrades dock när jag hörde pungsparken Redneck från albumet Sacrament från 2006.

Albumet Sacrament och den senaste given Wrath är 2 plattor jag rådiggar så jag har verkligen sett fram emot denna spelning.

Synd är dock att publiktrycket var så stort att de till slut flyttade denna spelning från Klubben till Arenan. Arenan är ju oftast en riktigt usel basketarena med ekande ljud & Klubben i stort sett alltid har grymt bra ljud. Naturligtvis kul för dem som väntade på att köpa biljett & trist för mig som hade biljett.

Exakt hur stort publiktrycket är visar sig dock när broder i sista sekund bestämmer sig att han minsann också ska vara med och vi kommer till ingången och får beskedet att tyvärr, det är fullt!

Det slutar med att han prutar ner en biljett utanför från 700:- till 350:- och sen är vi inne.

Sen tror jag vi är med om nåt historiskt

Till skillnad från alla konserter jag varit på i mina dagar så låter förbanden ljudmässigt fantastiskt, nåt jag aldrig upplevt förut och både August burns red och Job for a cowboy låter faktiskt rent ut sagt löjligt bra. De får också en respons jag nog aldrig sett nåt förband få förut. När JFAQ går av så tror jag i stort sett alla i lokalen applåderar med händerna i luften.

Detta är nåt jag verkligen vill berömma organisationen runt LOG för och jag hoppas fler band vågar följa efter.

Så drar då introt från nya plattan Wrath igång och LOG kommer in och drar igång In your words och sen bryter helvetet löst minst sagt. Jag försöker fota men allt blir bara skit pga. att publiken rör sig som en våg fram och tillbaks eller för att jag är en skitdålig fotograf. Ljudet är så löjligt bra så det liknar inget, kristallklart men högt så det känns i bröstet. Det märks väldigt väl att de vart på turné länge nu så löjligt samspelta som de är.

Kanske jag kommer ångra detta om några timmar när adrenalinet lagt sig men jag utnämner härmed detta till den bästa konsert jag någonsin sett.

Publiken är med på noterna från första stund och drar igång en imponerande stor circlepit direkt. LOG radar sen upp smockorna och låtar som jag tidigare tyckt varit sådär på platta får mig att headbanga som om jag vore 20 år och hade långt hår igen. Är man det minsta trumintresserad så kan man inte annat än stå och flina åt Chris Adlers fantastiska trumspel. Stor cred också till Randy Blythe som sköter jobbet som frontman exemplariskt och growl/sången är rent ut sagt skitbra.

Sen kommer den då ”Redneck” och den största circlepit åtminstone jag sett drar igång, vi står kanske 25m från scenen och blir nästan indragna gamla gubbar som vi är.

På väg ut i sena kvällen så säger brorsan att det är det bästa han nånsin sett och jag håller med!!

/Per

Tack broder Magnus för bilderna!

Låtar som lirades(tror jag)

In your words

Set to fail

Walk with me in hell

Now you got something to die for

Dead seeds

Grace

Laid to rest

Blacken the cursed sun

Redneck

+ minst 5 till jag inte minns

Som avslutningsbonus bjussar jag på denna video från när Chris Adler uppvisningsspelade lite efter att ha vunnit priset ”Drummer of the year” i tidningen Modern drummer.

Now you got something to die for, endast kompat av brorsan Willies blytunga riff, fläskigt var ordet!!








8 kommentarer:

  1. Samma setlist som i Oslo, avslutningens Black Label med en gigantisk Wall if Death var cool som fan!

    SvaraRadera
  2. Ännu en bra recension broder. Intrycket består idag, detta är det jävligaste jag sett och måste berömma alla kvällens band som verkligen bjöd på en rykande fläsksmäll på haktippen.
    Grand finale med LOG var dock helt magisk och kom nog på mig själv ett par gånger då jag bara stod och flinade och njöt.
    Skulle betala dyrt för att få uppleva gårdagskvällen ännu en gång för detta var verkligen valuta för slantarna.

    SvaraRadera
  3. Ska se dem i Lund om 6 dagar, längtar som fan till det. :D

    SvaraRadera
  4. Det var verkligen ett grymt gig, kanon recension Per.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Föresten, det blev Lamb Of God på Tune Of The Day oxå :)

    http://tuneoftheday.blogspot.com/2010/03/lamb-of-god-set-to-fail.html

    SvaraRadera
  7. Glömde att sätta betyg men det kanske framgick ändå, 5+ alltså:)

    SvaraRadera
  8. Härligt skriven recension.

    SvaraRadera