Metalbloggens samarbetspartner:

lördag 27 mars 2010

Blogg i Fokus: Metal 4 Life

Lördag, igen, och vad kan vara bättre helgläsning än ytterligare djupdykning inom bloggvärlden? Inte mycket, exakt. Och denna gång är det inte vilken blogg som helst vi ska kolla in, utan den som Rebellängeln utnämnde till Årets Blogg 2009 - Blasphemedias Metal 4 Life!
Själv läser undertecknad den av ett par anledningar, dels för den rena utformningen, men kanske framförallt för behandlingen av språket. Oavsett om det är en enkel recension, ett tips om en annan site eller en av de eminenta krönikorna så är språket bra och anpassat till inlägget.
Alltså, läge att kolla in vad författaren själv säger om livet - och det visade sig vara en hel del!

Metal 4 Life
Hej Blasphemedia Metal 4 Life, din blogg är snygg visuellt och litterärt. Dessutom finns en kul avdelning med vem du är som person, skrivet med glimten i ögat. Dock - kan du berätta mer om vad man hittar på bloggen, och vilken filosofi du har när det gäller inlägg?
Först och främst: tack! Sedan måste jag säga att det är svårt att inte komma med ett klichéartat svar här. Även om jag främst skriver för min egen skull då jag har ett behov av att vara kreativ, försöker jag naturligtvis skriva sådant som jag själv skulle vilja läsa.

Den huvudsakliga tanken är väl att vara en god tipsare, dvs att bloggen kan förse läsarna med tips om artister, skivor eller låtar som de annars kanske skulle ha missat. Det finns redan många riktigt bra “nyhetssiter” avseende metal, så min ambition är inte främst att vara en nyhetsförmedlare. Det är alltså själva musiken som vanligtvis står i centrum.

Eftersom jag är en analretentiv ordningsfascist har jag också som ambition att presentera en grafiskt och språkligt tilltalande blogg. Detta då jag stör mig mer än vad som förmodligen är hälsosamt ifall jag hittar skönhetsfel på en produkt med mitt namn på. Det är inte meningen att låta självgod, andra får bedöma hur väl jag lyckas, men jag är petig med designen. Sidan skall kännas proffsig, utan att för den skull tappa glimten i ögat.

Du skriver ju för andra sites och skivbolag också, exempelvis Metalcentral, Trollzorn och WeRock. Hur fördelar du tiden och inspirationen? Är det enbart kul att skriva för så många olika intressenter, eller finns det utmaningar med det också?
Det är klart att det finns utmaningar, även om det mest är roligt. Tricket ligger väl i att ha självdisciplin och inte ta på sig mer än vad man hinner med. Antag att jag en månad tar på mig att skriva två skivrecensioner åt WeRock, och det samma vecka dimper ner tre-fyra skivor från Metalcentral i brevlådan och ytterligare ett par från Trollzorn. Då vill det till att jag anstränger mig för att hitta tid till att lyssna in mig.

Samtidigt är det ju sjukt roligt och smickrande att någon annan tror att fler vill läsa det jag skriver, så det roliga överväger helt klart. Bara en sådan sak som att ibland få gå på metalspelningar med entrébiljetten betald är ju grymt lyxigt!

När det gäller prioriteringar är jag nog i slutänden så pass egensinnig att bloggen vore det sista ”uppdraget” jag skulle frångå; jag tycker om att kunna styra mig själv. Av de mer officiella åtagandena är det Metalcentral som vid behov prioriteras, även om det hittills faktiskt aldrig uppstått några jobbiga valsituationer.

Totalt sett recenserar du en hel del skivor. Vad är det roligaste med det? Svåraste?
Det roligaste är nog att jag själv upptäcker så pass mycket ny musik. För WeRock och bloggen väljer jag hyggligt själv vad jag tar på mig, men för Metalcentral och Trollzorn får jag se vad som dyker upp. Det är alltid spännande att se ifall det blir fågel eller fisk när man trycker på play första gången.

Att säga vad som är svårast är lite knepigare. Dels är det ju det här med att få tiden att räcka till, vilket kan vara en utmaning. Eftersom jag är något av en perfektionist, som dessutom vill ta musikerna på det allvar de förtjänar, vill jag inte skriva en recension utan att verkligen känna att jag lyssnat in mig på skivan ordentligt. Då går det ju åt lite tid, och att balansera detta mot en tillvaro med två dagisbarn och ett heltidsjobb “i det civila” är inte alltid helt enkelt.

En annan svårighet är det där med att begränsa sig till ett visst antal tecken när man skriver en recension. Både WeRock och Metalcentral ser ju helst att man håller sig under en viss gräns, så att alla läsare orkar igenom texten. För en extrem ordbajsare som jag är det alltid en utmaning…

Hur ser ditt eget konsumerande av bloggar och musiknyheter ut, var hittar du dina guldkorn?
Först och främst måste jag här framhålla gammelmedia, dvs fanzines och rockmagasin i tryckt form. Jag prenumererar på Close-Up och försöker relativt regelbundet inhandla även Rock Sound och Metal Hammer. På det viset får jag mycket intressant läsning samt även promo-skivor med aktuell musik, vilket gör det lite lättare att hålla sig á jour med vad som händer och sker i metalvärlden.

På nätet hittar jag mycket nyheter hos Metal Storm, som har en bra uppdateringsfrekvens. Även Metal Hammer UK har en helt okej nyhetsbevakning. Kollar man på personliga bloggar finns det många som är klart läsvärda; kolla gärna in länklistan på Blasphemedia så slipper jag rabbla upp en alltför lång lista. Några guldkorn kanske ändå kan nämnas:

För de som föredrar black metal är Shadows Of The North en given vinnare. Loudfarmer är också en bra blogg, med finfin bevakning av aktiviteter på den lokala scenen i Göteborgsregionen. Metal Bastard tillhandahåller en löjligt bra service med (tillåtet) nerladdningsbar musik, vilket alltid uppskattas. Med risk för att låta alldeles för mycket klubben för inbördes beundran gillar jag även Metalyze, då det brukar gå att hitta en del kul uppslag av typen omröstningar och tävlingar där. En personlig favorit är det pågående SM-slutspelet i metal, som känns sjukt ovisst och spännande!

Men som sagt – kolla gärna in länklistan hemma hos mig. Jag rekommenderar samtliga de bloggarna och siterna.


Till sist - vad är bäst just nu (i musikväg), och vad ser du fram emot den kommande tiden?
Bäst just nu är spåret “Dark Holiday” med DOMMIN, vars übercoola mix av THE DOORS, DANZIG och alternativ kajalrock funkar löjligt bra. Sedan lyssnar jag även flitigt på låtarna “Everyone Loves You” med SKELETONS AND THE EMPTY POCKETS, “Dumb” med JAPANESE VOYEURS, “Deal The Cards” med WHITEMARE och “Impale The Sun” med ANNOTATIONS OF AN AUTOPSY. Kollar man vilka skivor som går varma ligger THE EMBODIEDs demo “Chapter One” och WULFGARs “Midgardian Metal” ganska högt på listan, tillsammans med HIMs “Screamworks” och HELFAHRTs “Drifa”.

Vad ser jag då fram emot den kommande tiden? En sak vore väl att få tummen ur och beställa AT THE GATES-DVD:n. Såg deras sista spelning här i Sverige och har väl fortfarande antydan till gåshud kvar, så det är egentligen ett givet köp. Jag har bara inte kommit till skott än, vilket känns aningen pinsamt. I övrigt ser jag nog mest fram emot att våren hinner lite längre, så jag kan sätta mig i solen på altanen med en öl och CREEDENCE, HELLACOPTERS eller BLACK STONE CHERRY dånande ur högtalarna…

Tack för intervjun!
// Fredrik @ Blasphemedia


LÄNKAR

Metal Storm
http://www.metalstorm.ee/home/index.php
Metal Hammer UK
http://www.metalhammer.co.uk/
Shadows Of The North
http://shadowsofthenorth.blogspot.com/
Loudfarmer
http://www.loudfarmer.com/
Metal Bastard
http://metalbastard.blogspot.com/
Metalyze You figure it out… ;-)


Tack själv Fredrik. Fortsätt skriva, så pennan och tangentbordet glöder, det är vi andra tacksamma för! :) Blasphemedia Metal 4 Life!

1 kommentar:

  1. Man får tacka och bocka för nöjet (främst) och för uppmärksamheten (sekundärt). Såg dessutom nu det du skrev om utmärkelse för 2009; det hade jag helt missat. Jag är djupt hedrad, och lovar att försöka leva upp till berömmet. Tack som fan! :-)

    PS. Favoriterna kommer inte att hålla; IN FLAMES missar titeln i ditt Metal-SM. OPETH eller ENTOMBED kniper guldet...

    SvaraRadera