Metalbloggens samarbetspartner:

måndag 18 januari 2010

Recension: Gorgoroth "Quantos Possunt Ad Satanitatem Trahunt"

Gorgoroth är ett av de mest inflytelserika banden inom norsk black metal - ett band vars namn de senaste åren varit föremål för inre stridigheter. Grundaren och gitarristen Infernus lyckades till slut på rättsliga vägar behålla rättigheterna till namnet, trots att tidigare kollegorna King Ov Hell och Gaahl ansåg sig ha den rätten pga sitt bidrag till skapandet den sista tiden.
När så nya sångaren Pest vrålar "Rebirth of Gorgoroth" ungefär 3 minuter in i låten "Rebirth" så känns revanchen efter hela ryggraden - för det är en gruvlig revanch vi pratar om.
Detta är nämligen en av de bättre black metal-plattor som utkommit de senaste åren!

Där förra given "Ad Majorem Sathanas Gloriam" hade mer piskande och i mina öron känns snäppet elakare så svarar "Quantos Possunt..." med ett brutalt sväng, fantastiska riff samt en ljudbild som är både klar, distinkt och ändå passande och lagom skitig. Låtarna är helt enkelt bättre på denna giv, och frågan vem som egentligen står för att vara den kreativa kraften hos norrmännen känns faktiskt besvarad!
Personligen uppskattade jag verkligen "Ad Majorem.." (ja, vafasen den blev ju t o m Veckans Tips!), men på ett helt annat sätt. Den känns mer vansinnig och lite farlig - det här vilar istället på kvalitet rakt igenom.

Låtarna "Prayer", "Rebirth", "Building A Man", och "New Breed" är helt genialiska, och ska man ha något enda litet negativt att säga så är det kanske den totala längden på skivan. Den klockar in på strax under 35 minuter, och personligen hade jag gärna fått mer av detta. Å andra sidan, hellre kort men utan utfyllnad, så jag kan inte säga att de gjort fel heller.

Kort sagt - detta är skitbra. Du hittar bandets MySpace här, och jag vill också rekommendera min Werock-kollega Shadows recension av plattan som du hittar här.

Bästa Spår: Efter viss tveksamhet så säger jag "Rebirth". Inte tveksamt för att den är dålig, utan för att även de andra är bra!

Gorgoroth "Quantos Possunt ad Satanitatem Trahunt" - 5

1 kommentar:

  1. Håller med fullständigt, gillar verkligen att tempot dragits ner till förmån för tyngden.
    Och Pest gör ett strålande jobb.
    Gorgoroth´s överlägset bästa platta i mina öron!

    SvaraRadera